Card Sort Dalam Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman

Yolanda Farhana(1), Muh Anwar(2*), Wahyu Kurniati Asri(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v2i2.35304

Abstract


Abstract. This research is a quasi-experimental research that aims to find out the application of card sort in writing simple essays for students of class XI IPS SMA Negeri 3 Makassar. The independent variable in this study was the use of card sort, while the dependent variable was the simple essay writing skills of the XI IPS class students of SMA Negeri 3 Makassar. The population in this study were all students of class XI IPS SMA Negeri 3 Makassar as many as 3 classes, while the sample was class XI IPS 2 as an experimental class with 33 students and class XI IPS 1 as a control class with 33 students. The research data were obtained by giving a simple essay writing test for Essen und Trinken in the form of a pretest and posttest. Based on the results of inferential statistical analysis using the t-test, it was obtained that tcount 3,264> ttable 1,669 at an alpha level of 0.05. While the average value before using card sort is 73.31 and the average value after using card sort is 78.46. Thus, there is a difference in the average value before and after the learning media in the form of card sort is given.

Keyword: Learning Media, Card Sort, Simple Essay

Full Text:

PDF

References


Andira, A., Hasmawati, H., & Mantasiah R, M. R. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Team Achievement Division) Dalam Keterampilan Menulis Kalimat Sederhana Bahasa Jerman. Journal of Language, Literature, and Linguistics" INTERFERENCE", 1(2), 128-133.

Anwar. (2011). Metode Penelitian. Salemba empat: Gudang Penerbit.

Bunna, V., Fathimah, S., & Azizah, L. (2020). Media Pembelajaran Permainan Bingo dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Siswa. In Seminar Nasional LP2M UNM.

Dalle, A, Anwar M., and Asri, W. K. (2019). Penerapan Media Flashcard dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Karangan Bahasa Jerman. Indonesian Journal of Educational Studies 22.2, 89-93.

Goethe-Institut. (2021). Goethe-Zertifikat A1 Start Deutsch 1 Modellsatz. München: Kaster AG – Das Medienhaus.

Hanifah, E. N., & Wulandari, T. (2018). Penggunaan Metode Card Sort Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran IPS Kelas VIII E Smp Negeri 1 Majalengka. JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia), 5(1), 61-80.

Hidayatullah. dkk. (2014). Pengembangan Media dan Sumber Belajar. Serang: Lembaga Penjamin Mutu Institut Agama Islam Negeri Sultan Maulana Indonesia.

Qalbi, U. N., Mantasiah, R., Jufri, & Yusri. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments dalam Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri 1 Bontonompo Kabupaten Gowa. INSANI, 20.1, 67-68.

Resmini, N., dkk. (2006). Membaca dan Menulis di SD: Teori dan Pengajarannya. Bandung: UPI PRESS.

Rusman. (2013). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta.

Sadiman, S. A. (2012). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Semi, M. A. (2007). Dasar-dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Angkasa.

Sunarni, S. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Card Sort untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Inggris Materi Menulis Teks Descriptive. Edudikara: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 42-54.

Warsono & Hariyanto. (2013). Pembelajaran Aktif: Teori dan Asesmen. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Waru, N. T., & Dalle, A. (2021). Keterampilan Menulis Surat Pribadi Bahasa Jerman. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(2), 156-163.

Wijayanti, R. (2019). Penggunaan metode pembelajaran card sort untuk meningkatkan keterampilan menulis puisi pada peserta didik kelas v sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 7(8).

Zaini, H. (2008). Strategi pembelajaran aktif. Yogyakarta: Insan Mandiri.


Article Metrics

Abstract view : 258 times | PDF view : 29 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter