Peningkatan Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman Melalui PAIKEM

Sri Haryati Palallung(1), Misnawaty Usman(2*), Wahyu Kurniati Asri(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v2i2.35302

Abstract


Abstract. The purpose of this research is to know about the increase in reading comprehension through PAIKEM of the students of class XI IPA at the SMA PGRI Ge’tengan Tana Toraja. This research is a class action research that consists of two cycles and each cycle consists of two meetings. The subject in this research is the class XI IPA SMA PGRI Ge’tengan student. The data analysis techniques in this research are qualitative and quantitative. Qualitative data were obtained from observations and quantitative data from the results of student evaluations. The results of the student evaluation showed that reading comprehension of German text had increased with an average of 77 points in cycle I and 91 in cycle 2. From this it can be concluded that the use of the PAIKEM of reading comprehension German text by PAIKEM of the students of class XI IPA can increase.

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, L. K., & Amri S. (2011). PAIKEM GEMBROT. Jakarta: Prestasi Pustaka Raya.

Dalman. (2014). Keterampilan Membaca. Jakarta:PT RajaGrafindo Persada

Ehrles, S. (2010). Lesen als Verstehen. Berlin: Durckhaus Langenscheidt.

Hamra, A. & Eny, S. (2010). Model Pembelajaran Membaca Pemahaman Bahasa Inggris Sekolah Menengah. Makassar: Badan penerbit Universitas Negeri.

Indah, S. R., & Saleh, N. (2018). Analisis Materi Ajar Membaca Dalam Buku Deutsch Ist Einfach. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(1).

Ismail, S. M. (2009). Strategi Pengajaran Agama Islam Berbasis PAIKEM Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan. Semarang: Rasail

Jufri. (2008). Analisis Wacana Kritis. Makassar: Badan Penerbit UNM

Khairani, C. (2015). Strategi Pembelajaran Paikem (Scrambel) dan Peningkatan Motivasi Belajar Siswa SDN 6 Selebung Ketangga. Palapa, 3(1), 23-39.

Komalasari, K. (2010). Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama.

Mahsun. (2014). Teks Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Mannahali, M. (2022). Task Based Learning dalam Pembelajaran Übersetzung in der Praxis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jerman. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 3(1), 90-97.

Mariona, M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Dalam Kemampuan Membaca Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPA Man 1 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2).

Mawaresna, A., & Anwar, M. (2020). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata (Wortschatz) Dengan Kemampuan Membaca Memahami (Leseverstehen) Teks Bahasa Jerman Siswa Kelas XI. Interference Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 153-158.

Muliani, M., Saud, S., & Junaeny, A. (2021). Penerapan Metode Dikte 听写 (Tīngxiě) dalam Peningkatan Kosakata Bahasa Mandarin. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 27-33.

Noor, M. (2010). Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, Menyenangkan, Gembira dan Berbobot (PAIKEM GEMBROT). Jakarta: Multi Kreasi

Nurmiati, N., & Mantasiah, R. (2017). Keefektifan Penggunaan Metode Pembelajaran Tutor Sebaya (Peer-Teaching) Dalam Kemampuan Membaca Memahami Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Bontonompo Kabupaten Gowa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(1).

Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta:PT. Rajagrafindo Persada.

Sanusi, Y. H., Mannahali, M., & Anwar, M. (2020). Keefektifan Penggunaan Model Cooperative Learning Tipe Student Teams Achievement Divisions (Stad) Dalam Kemampuan Membaca Teks Bahasa Jerman Siswa Kelas X MIPA SMA NEGERI 1 BARRU. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(1).

Sumarno, Y., Christi, A. M., Gracia, F. Y., Runesi, A., & Timadius, H. (2021). Strategi PAIKEM Terpadu Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Era Pandemi Covid-19. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 4(2), 226-244.

Tahir, I., Jufri, J., & Achmad, A. K. (2021). Murder Dalam Pembelajaran Membaca Memahami Bahasa Jerman. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(2), 127-136.

Tuminih, T. (2018). Pengembangan Model Paikem Berorientasi Berpikir Kreatif Dalam Pembelajaran Menulis Puisi Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 14 Cirebon. Jurnal Tuturan, 7(1), 837-846.

Usman, M., Dalle, A., Azizah, L., & Ernawati, E. (2020). Efektivitas Penggunaan Laboratorium Bahasa Dalam Pembelajaran Keterampilan Menyimak Bahasa Jerman Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Jerman Fbs-Unm. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(1).


Article Metrics

Abstract view : 92 times | PDF view : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter