Media Pembelajaran Kartu Domino dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Jerman

Dian Luviana(1), Wahyu Kurniati Asri(2*), Syarifah Fatimah Al Ilmul(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v2i2.35301

Abstract


Abstract. The purpose of this study was to determine the mastery of German vocabulary in class X IPA 1 SMA Negeri 4 Selayar using domino card learning media. The type of research used is Classroom Action Research which consists of two cycles, namely cycle I and cycle II. The subjects in this study were students of class X IPA 1 SMA Negeri 4 Selayar, totaling 30 people. Data analysis techniques in this study consisted of qualitative and quantitative. Qualitative data was obtained through observation while quantitative data was obtained through vocabulary improvement tests in cycle I and cycle II. The results of the German vocabulary mastery test showed that the average score in the first cycle was 73.20 and the second cycle was 86.29. The results of this study indicate that the domino card media can increase the German vocabulary of class X students of SMA Negeri 4 Selayar.

Keyword: Enhancement, Vocabulary, Dominoes Card Media

Full Text:

PDF

References


Alvionicha, F., Jufri, J., & Dalle, A. (2021). Keterampilan Menulis dan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Berbasis Model Pembelajaran SAUD. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 1-10.

Angreany, F., Saleh, N., & Mannahali, M. (2021). YouTube-Based Audio Visual Media in German Listening Learning. In International Conference on Science and Advanced Technology (ICSAT).

Dewi, G. P. F. (2012). Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Nama. Malang: UB Pross.

Djiwandono, S. (2008). Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: PT Wacana Jaya Cemerlang.

Ginnis, P. (2009). Trik & Taktik Mengajar. Jakarta: PT Indeks.

Hasrar, H., Dalle, A., & Usman, M. (2018). Hubungan penguasaan kosakata dengan keterampilan menulis karangan deskriptif bahasa jerman siswa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2), 32-40.

Ismiyanti, R., & Muddin, M. (2017). Korelasi Antara Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Dengan Keterampilan Menulis Kalimat Sederhana Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Alla Kabupaten Enrekang. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(1).

Lestari, H., & Hasmawati, H. (2019). Kemampuan Berpikir Logis dan Penguasaan Kosa kata Bahasa Jerman. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 3(2), 123-128.

Melina, V. (2017). Pengembangan Donat Konvervasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas IV SDN Purwoyoso 01. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Nur, M., Burhanuddin, B., & Mannahali, M. (2021). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Menulis Puisi Bahasa Jerman. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 64-70.

Nuraina, D., & Saleh, N. (2017). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata Dengan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Kelas XI Bahasa SMA Negeri 2 Kabupaten Majene. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2).

Prasetya, S P. (2015). Media Pembelajaran Geografi. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Prasetya, S. P. (2016). Pengembangan Permainan Kartu Domino Sebagai Media Pengayaan Pada Materi Sistem Penilaian Persediaan. Jurnal Pendidikan. Vol. 5, No. 04. Tahun 2016, Hlm 1-6.

Qudus, M., & Yusri, Y. (2017). Keefektifan Penggunaan Metode Audio Lingual dalam Pembelajaran Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman. Indonesian Journal of Educational Studies, 20(2).

Rosyid, A. (2017). Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Domino Untuk Memotivasi Santri Di Masjid Al Muhajirin Banyuajuh Dalam Mengejarkan Soal Matematika. APOTEMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 3(2): 28.

Rusman. (2011). Penbelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Salwa, R., Usman, M., & Saleh, N. (2021). Media Puzzle Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 108-114.

Susanti, N. (2018). Keefektifan Pendekatan Pembelajaran Aktif Tipe Indeks Card Match Terhadap Keaktifan Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 480-490.

Usman. (2017). Hubungan Penguasaan Kosakata Dengan Keterampilan Menulis Karangan Deskriptif Bahasa Jerman Siswa. Eralingua, 2(2), 32-40.


Article Metrics

Abstract view : 195 times | PDF view : 50 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter