Analisis Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman

Dewi Yani Sukirman(1*), Hasmawati Hasmawati(2), Syarifah Fathimah Al-Ilmul(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v2i1.25690

Abstract


Abstract. The purpose of this study was to determine the students' ability to read and understand German texts and the factors that influence their ability to read and understand German texts in class XI Social Sciences at SMA Negeri 8 Makassar. This research is descriptive quantitative. Data were obtained through written tests and questionnaires. The data were analyzed using the percentage technique. The population in this study were students of class XI IPS SMA Negeri 8 Makassar which consisted of 3 classes with a total of 105 students. The sample of this research is the students of class XI IPS 2 SMA Negeri 8 Makassar as many as 25 students who were selected by random sampling technique. The results of this study indicate that the ability to read and understand German texts in class XI SMA Negeri 8 Makassar is included in the sufficient category (65%).

Full Text:

PDF

References


Ahmad Sudrajat.2008. Pengertian, Pendekatan, Strategi, Metode dan Model Pembelajaran. Bandung :Sinar Baru Algensindo

Ahuja, Pramila dan Ahuja,G.C. 2010. Membaca Secara Efektif dan Efisien. Terj. martiani, Tina. bandunng: PT Kiblat Buku Utam Utama

Ehlers, Swantje. 2010. Lesen als verstehen. Berlin: Druckhaus Langenscheidt.

Ketong, S., Burhanuddin, B., & Asri, W. K. (2018). Keefektifan model pembelajaran reciprocal teaching dalam kemampuan membaca memahami siswa kelas XI IPA SMA Negeri 11 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra Volume 2 No. 1 Maret 2018, 45-54.

Lisnawati, Sri. (2015) Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Makassar.

Mawaresna, A., & Anwar, M. (2020). HUBUNGAN ANTARA PENGUASAAN KOSAKATA (WORTSCHATZ) DENGAN KEMAMPUAN MEMBACA MEMAHAMI (LESEVERSTEHEN) TEKS BAHASA JERMAN SISWA KELAS XI. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 153-158.

Mutmainna, M., & Burhanuddin, B. (2018). PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA BAHASA JERMAN MELALUI PENDEKATAN SCIENTIFIC. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2).

Nuriadi. 2008. Teknik Jitu Menjadi Pembaca Terampil. Yogyakrta: Pustaka Pelajar

Nurmiati, N., & Mantasiah, R. (2017). Keefektifan Penggunaan Metode Pembelajaran Tutor Sebaya (Peer-Teaching) Dalam Kemampuan Membaca Memahami Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Bontonompo Kabupaten Gowa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(1).

Pratiwi, D., Saleh, N., & Usman, M. (2021). Model Pembelajaran Kumon Secara Daring Dalam Kemampuan Membaca Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 65-75.

Rahim, F. (2008). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Sinar Grafika.

Rofiqoh, A., & Subyantoro, S. (2020). Pengembangan Buku Pengayaan Membaca Teks Berita Bohong Bidang SARA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(2), 123-131.

Salwa, R., Usman, M., & Saleh, N. (2021). Media Puzzle Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 108-114.

Sanusi, Y. H., Mannahali, M., & Anwar, M. (2020). KEEFEKTIFAN PENGGUNAAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS (STAD) DALAM KEMAMPUAN MEMBACA TEKS BAHASA JERMAN SISWA KELAS X MIPA SMA NEGERI 1 BARRU. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(1).

Somadyo. 2011. Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tarigan, Henry Guntur. (1981). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: FKSS IKIP.

Utami, T. T., Mantasiah, R., & Rijal, S. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Bermain Jawaban Dalam Keterampilan Membaca Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 154-161.

Wahdaniyah, S., Saleh, N., & Mannahali, M. (2021). Penerapan Model Nurs Dalam Pembelajaran Membaca Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 83-92.


Article Metrics

Abstract view : 371 times | PDF view : 87 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter