Media Puzzle Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman

Ratih Salwa(1*), Misnawaty Usman(2), Nurming Saleh(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v1i2.21525

Abstract


Abstract. This research was conducted to obtain data and information on the effectiveness of puzzle media in mastering German vocabulary for XI grade students of SMA Negeri 8 Makassar. The type of this research is quasi-experimental and the data is obtained through a vocabulary mastery test and the data is analyzed by t-test. The population of this research is the XI grade students of SMA Negeri 8 Makassar which consists of six classes and 180 students. The sample used was a random sample (Randam Sampling) consisting of 60 students, namely 30 students of XI Mipa2 as the experimental class and 30 students of XI Mipa3 as the control class. The results of data analysis obtained through tcount = 5.11> ttable = 2.002 at a significance level of 0.05. The results of this study indicate that the puzzle media is effective in mastering the German vocabulary of class XI students of SMA Negeri 8 Makassar.

Full Text:

PDF

References


Anding, M. F., Saud, S., & Rijal, S. (2021). Peningkatan Kosakata Bahasa Jerman Melalui Penggunaan Media Cerita Pendek. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 57-63.

Angreany, F., & Saud, S. (2017). Keefektifan Media Pembelajaran Flashcard Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri 9 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2).

Asyhar, R. (2012). Kreatif pengembangan media pembelajaran. Jakarta: Reverensi Jakarta.

Djiwandono, S. (2011). Tes Bahasa (Pegangan bagi Pengajar Bahasa)Jakarta: PT Indeks.

Ihsan, I., & Al-Ilmul, S. F. (2021). Problematika Mahasiswa Pendidikan Bahasa Jerman Yang Belum Pernah Mendapatkan Pelajaran bahasa Jerman di Jenjang Pendidikan Sebelumnya. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(2), 137-146.

Ismail, A. (2012). Education Games. Yogyaarta: Pro-U Media.

Jamil, S. (2012). 56 Games untuk keluarga. Jakarta. Mahaka publishing.

Musfiqon. (2012).Pengembangan Media dan Sumber MediaPembelajaran. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.

Nur, M., Burhanuddin, B., & Mannahali, M. (2021). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Menulis Puisi Bahasa Jerman. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 64-70.

Nurjatmika, Y. (2012). Ragam Aktivitas Harian untuk TK. Jogyaarta: Diva Press.

Selviana, Y., Mannahali, M., & Dalle, A. (2020). HUBUNGAN ANTARA PENGUASAAN KOSAKATA DENGAN KEMAMPUAN MENYIMAK BAHASA JERMAN SISWA KELAS XI BAHASA. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 148-152.

Tarigan, H.G. (2011).Pengajaran Kosakata (Edisi Revisi). Bandung: Angkasa.

Tenri, A., Asri, W. K., & Azizah, L. (2017). Keefektifan Penggunaan Media Brettspiel Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Kelas X Sma Negeri 11 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(1).

Vernada, dkk. (2013).“Meningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Melalui Media Puzzle Bagi Anak Kesulitan Belajar Kelas II di SDN 18 Koto Luar”.Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus. Vol.2 (3):693. Diakses pada tanggal 12 Februari 2019.

Wahyuni & Maureen. (2010). “Pemamfaatan Media Puzzle Metamorfosis dalam pembelajaran Sains Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II SDN sawunggaling 1/382 surabaya”. Jurnal Teknologi Pendidikan. Vol.10 (2): 77-87. Diakses pada tanggal 27 februari 2019.

Yusri, Y., Mantasiah, R., & Jufri, J. (2018). The Use Of Two Stay Two Stray Model in English Teaching to Increase Student’s Learning Outcome. Journal Of Advanced English Studies, 1(1), 39-43.


Article Metrics

Abstract view : 437 times | PDF view : 194 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter