Efektivitas Teknik Motivational Self-talk Terhadap Peningkatan Kepercayaan Diri Komunikasi di Depan Umum pada Siswa SMP

Putri Marini Manzilina(1*), Eva Meizara Puspita Dewi(2), Muh Nur Hidayat Nurdin(3),

(1) Universitas Negeri Makassa
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jtm.v3i2.51332

Abstract


Adolescents tend to have low self-confidence, which makes it difficult for individuals to communicate in public. This study aims to determine the effect of Motivational Self-talk techniques on increasing self-confidence in public communication at SMP Negeri 24 Makassar. The participants in this study were 15 students (N=15) who had low self-confidence in communicating in public. This study uses an experimental approach with a one-group pre-test post-test design. The research data were analyzed using the Wilcoxon test. The results showed that the Motivational Sefl-talk technique had an effect on increasing self-confidence in public communication with a significance level of 0,001. The implication of this research is that Motivational Self-talk starting from the voice mapping, reframing, to movement strategies stage can be applied in everyday life and learning at school in increasing self-confidence, especially in public communication.


Keywords


Kepercayaan diri; Komunikasi di depan umum; Motivational self-talk, Remaja

Full Text:

PDF

References


Asriadi. (2020). Retorika sebagai ilmu komunikasi dalam berdakwah. Al-Munzir, 13(1), 89-106.

Azzahra, D., Septyanti, R., & Wiwin, Y. (2019). Pengaruh clien centered therapy dalam meningkatkan kepercayaan diri siswa sma. Jurnal FOKUS, 2(1), 30-36. e-ISSN: 2614-4123.

Dewi, D. M., & Suharso, S. (2013). Kepercayaan diri ditinjau dari pola asuh orang tua pada siswa kelas VII (studi kasus). Indonesian Journal Guidance and Counseling: Theory and Application. 2(4), 9-16. ISSN: 2252-6374.

Effendi, A., & Jannah, M. (2019). Pengaruh pelatihan Self-talk terhadap kepercayaan diri atlet lari 100 meter. Jurnal Penelitian Psikologi, 6(3), 1-6.

Eford, B. T. (2015). Research and evaluation in conseling. America: Cengange Learning.

Fitri, E., Zola, N., & Ifdil, I. (2018). Profil kepercayaan diri remaja serta faktor-faktor yang mempengaruhi. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 4(1), 1. Doi: https://doi.org/10.29210/02017182

Ghufron & Risnawita. (2011). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Madia.

Hakim, T. (2002). Mengatasi rasa tidak percaya diri. Jakarta: Puspa Swara.

Hatzigeorgiadis, A., Zourbanos, N., & Theodorakis, Y. (2007). An examination on the moderating effects of Self-talk content on Self-talk functions. Journal of Applied Sport Psychology, 19, 240-251.

Indraharsani, I. A. S., & Budisetyani, I. W. (2017). Efektivitas Self-talk positif untuk meningkatkan performa atlet basket. Jurnal Psikologi Udayana 4(2), 367–378.

Indriana, K. R., & Rahmi, S. (2019). Pengaruh teknik Self-talk terhadap kepercayaan diri siswa kelas ix smp negeri tarakan. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Borneo, 1(1), 34–36. Doi: http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/insight/article/view/6052

Iriyanti A. F. & Kinayung, D. (2021). Pelatihan positive Self-talk untuk meningkatkan kepercayaan diri pada mahasiswa. Empathy: Jurnal Fakultas Psikologi, 4(1), 20-29. ISSN: 2714-786.

Lauster, P. (2003). Tes kepribadian (ahli bahasa: d.h. gulo). Jakarta: PT Bumi Aksara.

Lisanias, C. V., Loekmono, J. T. L, & Windrayanto, Y. (2019). Hubungan antara kepercayaan diri dengan kecemasan berbicara di depan umum pada mahasiswa prodi pendidikan sejarah uksw Salatiga. Jurnal Kajian Psikologi Dan Konseling, 15(2). Doi: https://doi.org/10.24114/konseling.v15i2.16192

Murti, S., Effendi, M. S., & Lazuardi, D. R. (2021). Pelatihan dan pendampingan public speaking bagi remaja di desa pasar 3 Jambi. LP3MKIL, 1(1), 1-8.

Oktavianti, R., & Rusdi, F. (2019). Belajar public speaking sebagai komunikasi yang efektif. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 2(1). ISSN: 2621-0398.

Ramadhani, T. N. & Putrianti, F. G. (2014). Hubungan antara kepercayaan diri dengan citra diri pada remaja akhir. SPIRITS, 4(2), 22-30.

Reviliana, M. (2019). Penggunaan teknik positive Self-talk untuk membantu mengembangkan motivasi belajar pada peserta didik kelas viii di smp negeri 1 pesawaran tahun pelajaran 2019/2020. Skripsi. Lampung: Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri

Raden Intan Lampung.

Rohayani. (2018). Pengaruh layanan konseling kelompok dengan teknik Diskusi dalam meningkatkan percaya diri peserta didik Di smp negeri 19 Bandar Lampung tahun ajaran 2018/2019. Skripsi. Lampung: Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Tasdih, Japar, M., & Awalya. (2020). The effectiveness of group counseling with Self-talk technique to improve students’ self-confidence. Jurnal Bimbingan Konseling, 9(3), 131–136.

Tifani. (2016). Hubungan antara Self-talk dengan kepercayaan diri pada atlet bola basket di kota palembang. Jurnal Ilmiah Psyche, 9(12), 61–72.

William, J. (2011). Dasyatnya terapi bicara positif Self-talk therapy. Yogyakarta: Arta Pustaka.

Wulaningsih, I. (2016). Efektivitas positive self talk terhadap motivasi belajar siswa kelas ix smp. E-Jurnal Bimbingan dan Konseling, 12(5). ISSN: 544-566.

Yusuf, A., & Haslinda. (2019). Implementasi teknik Self-talk untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa di smp negeri 1 pangkep. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 2(1), 158-166. E ISSN: 2620-6307.


Article Metrics

Abstract view : 56 times | PDF view : 19 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Putri Marini Manzilina, Eva Meizara Puspita Dewi, Muh Nur Hidayat Nurdin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




Published by:

Fakutas Psikologi Universitas Negeri Makassar

Office:

Gedung BM, LT 2 Fakultas Psikologi, Kampus Gunung Sari baru. Jalan A.P Pettarani, Kota Makassar Propinsi Sulawesi Selatan, Pos 90222.