Self-Regulated Learning dan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Aktif Berorganisasi

Humaira Uswatun Hasanah Ichsan(1), M. Ahkam Alwi(2*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jtm.v2i4.44718

Abstract


Academic procrastination is behavior of procrastinating in doing academic tasks. One of the factors that can minimize procrastination is self-regulated learning. This study aims to determine the relationship between self-regulated learning and academic procrastination in active student organizations. This research uses quantitative methods. Respondents in this study were 210 active student organizations. The self-regulated learning measuring instrument is used based on the Zimmerman aspect developed by Lembut (2016) and academic procrastination based on the Ferarri aspect developed by Yeli (2021). The results of hypothesis testing in this study using Spearman Rho with a significant value of p = 0.000 (p <0.05), and the correlation coefficient = -0,441. These results indicate that there is a significant negative relationship between self-regulated learning and academic procrastination in students who are active in organizations. This research is expected to provide information for students so they can better optimize self-regulated learning to minimize academic procrastination


Keywords


Academic Procrastination, Active Student Organizations, Self Regulated Learning.

Full Text:

PDF

References


Ahmaini, D. (2010). Perbedaan prokrastinasi akademik antara mahasiswa yang aktif dengan yang tidak aktif dalam organisasi kemahasiswaan PEMA USU.(Skripsi). Medan: Universitas Sumatera Utara.

Alaihami, W.S., Arneliwati, & M. (2014). Perbandingan prokrastinasi akademik berdasarkan keaktifan dalam organisasi kemahasiswaan. Jom Psik, 1(2), 1–8.

Asri, D. . (2018). Prokrastinasi akademik: Teori dan riset dalam perspektif pembelajaran berbasis proyek dan self-regulated learning. UNIPMA PRESS.

Asri, D. &, & Dewi, N. . (2014). akademik mahasiswa program studi bimbingan dan konseling ikip pgri madiun ditinjau dari efikasi diri, fear of failure, gaya pengasuhan orang tua, dan iklim akademik. Jurnal LPPM, 2(2), 32–37.

Avati, P. & A. R. . (2019). Hubungan antara self-regulated learning dan prokrastinasi akademik mahasiswa Insitute Ilmu Al-Quran (IIQ) Jakarta. Jurnal Biopsikososial, 3(2), 114–126. doi: 10.22441/biopsikososial.v3i2.9002

Bunyamin. (2021). Hubungan self regulated learning dengan prokrastinasi akademik yang dilakukan siswa smpn 5 mutiara. Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu, 1(1), 100–107.

Damri, E. &, & Anwar, F. (2017). Hubungan self-efficacy dan prokrastinasi akademik mahasiswa dalam menyelesaikan tugas perkuliahan. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 74–95. doi: 10.22373/je.v3i1.1415

Darmawan, G. P. N. (2017). Pengaruh self-regulated learning terhadap prokrastinasi akademik mahasiswa jurusan pendidikan ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(2), 470–479.

Fardani, K. (2018). Hubungan self-regulated learning dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa yang tergabung dalam lembaga kemahasiswaan universitas kristen satya wacana. (Skripsi). Salatiga: Universitas Kristen Satya Wacana.

Ferrari J. R. Johnson J. L. & Mc Cown, W. G. (1995). Procrastination and Task Avoidance Theory, Research and Treatment. Plenum Press.

Hadriana, S. (2018). Soal 77% mahasiswa mengakui prokrastinasi akademik, ini solusi dari ketua konseling unhas. https://identitasunhas.com/soal-77-mahasiswa-mengakui-prokrastinasi-akademik-ini-solusi-dari-ketua-konseling-unhas/

Haryanti, A., & Santoso, R. (2020). Prokrastinasi akademik pada mahasiswa organisasi. Sukma: Jurnal Penelitian Psikologi, 1(1), 41–47. http://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/sukma/article/view/3592

Khumaerah, B., & Matulessy, A. & S. (2022). Prokrastinasi akademik mahasiswa di masa pandemi Covid-19: bagaimana peran efikasi diri ? Sukma : Jurnal Penelitian Psikologi, 3(1), 1–11. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Kosasih, K. (2017). Peranan organisasi kemahasiswaan dalam pengembangan civic skills mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 25(2), 188–198. doi: 10.17509/jpis.v25i2.6196

Lembut, A. W. K. (2016). Hubungan self-regulated learning dengan kenakalan remaja di SMP Kristen Harapan 1 Denpasar. (Skripsi). Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.

Lubis, I. S. L. (2018). Hubungan regulasi diri dalam belajar dan efikasi diri dengan prokrastinasi akademik mahasiswa. Jurnal Diversita, 4(2), 90–98. doi: 10.31289/diversita.v4i2.1884

Maijoita, R. R. (2020). Hubungan self-regulated learning dengan prokratsinasi akademik pada mahasiswa Universitas Islam Riau. (Skripsi). Pekan Baru: Universitas Islam Riau.

McCloskey, J., & Scielzo, S. A. (2015). Finally!: The development and validation of the academic procrastination scale. In Manuscript submitted for publication (Issue March). Manuscript submitted for publication. doi: 10.13140/RG.2.2.23164.64640

Noviyanti, N., Yusmansyah, Y., & Utaminingsih, D. (2019). Hubungan antara self regulated learning dengan prokrastinasi akademik. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 7(3), 1–16. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/ALIB/article/view/19301

Nuramaliana, R. N., & Harsanti, I. (2019). Peran harga diri terhadap prokrastinasi akademik pada mahasiswa yang berorganisasi. Jurnal Psikologi, 12(2), 189–199. doi: 10.35760/psi.2019.v12i2.2443

Rahmanillah, N. R., & Qomariyah, N. (2018). Self-regulated learning dan prokrastinasi akademik pada mahasiswa bekerja. Jurnal Psikologi, 11(2), 117–125. doi: 10.35760/psi.2018.v11i2.2256

Rizkyani, A. M., Feronika, T., & Saridewi, N. (2020). Hubungan antara self regulated learning dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa pendidikan kimia di masa pandemi Covid-19. Edusains, 12(2), 252–258.

Rohmaniyah, A. (2018). Hubungan antara self regulated learning dengan prokrastinasi akademik pada anggota BEM Universitas X. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 5(2), 1–6.

Saman, A. (2017). Analisis prokrastinasi akademik mahasiswa (studi pada mahasiswa jurusan psikologi pendidikan dan bimbingan fakultas ilmu pendidikan). Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 3(2), 55–62. doi: 10.26858/jpkk.v0i0.3070

San, Y. L., Roslan, S. B., & Sabouripour, F. (2016). Relationship between self-regulated learning and academic procrastination. American Journal of Applied Sciences, 13(4), 459–466. doi: 10.3844/ajassp.2016.459.466

Santika, W. S., & Sawitri, D. R. (2016). Self-regulated learning dan prokrastinasi akademik pada siswa kelas XI SMA Negeri 2 Purwokerto. Jurnal Empati, 5(1), 44–49. doi: 10.14710/empati.2016.14946

Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65–94. doi: 10.1037/0033-2909.133.1.65

Syafiqa, N. (2021). Hubungan self-regulated learning dengan prokrastinasi akademik mahasiswa dalam perkuliahan daring masa pandemi covid-19. Universitas Muhammadiyah Malang.

Trifiriani, M., & Agung, I. M. (2018). Academic hardiness dan prokrastinasi pada mahasiswa. Jurnal Psikologi, 13(2), 143–149. doi: 10.24014/jp.v13i2.3626

Umari, T., Rusandi, M. A., & Yakub, E. (2020). ). Prokrastinasi akademik mahasiswa fkip Universitas Riau. Jurnal Pendidikan, 11(1), 12–19. doi: 10.31258/jp.11.1.12-19

Yeli, R. (2021). Hubungan efikasi diri dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa Guyo Lues di Banda Aceh. (Skripsi). Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.

Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. 81(3), 329–339.


Article Metrics

Abstract view : 319 times | PDF view : 116 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 M. Ahkam Alwi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




Published by:

Fakutas Psikologi Universitas Negeri Makassar

Office:

Gedung BM, LT 2 Fakultas Psikologi, Kampus Gunung Sari baru. Jalan A.P Pettarani, Kota Makassar Propinsi Sulawesi Selatan, Pos 90222.