Konstruksi Alat Tes Deteksi Speech Delay pada Anak Usia 5 - 6 Tahun

Nur Islamia M. Jihad(1), Eva Meizara Puspita Dewi(2), Novita Maulidya Jalal(3*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jtm.v2i2.40697

Abstract


This study aims to analyze whether the speech delay detection test tool made is valid and reliable in measuring speech ability in children 5-6 years old. The subjects in this study were 30 children aged 5-6 years in Wihdatul Ummah Islamic Kindergarten 01 North Galesong. The analysis of the validity of the expert judgment is declared valid with a validity coefficient that moves from 0.58 to 1.0. The validity of the appearance is declared valid and can be used. The item fit validity analysis shows that there are 2 items that are invalid and must be aborted. Construct validity analysis shows that the Raw variance value obtained empirically is 40.1%, which means the construct validity of this measuring instrument is in the good category. The results of the reliability analysis of the subjects and items are in the very good category with a cronbach alpha value of 0.90. The results of the overall analysis show that the speech delay detection test tool that is made can carry out the measuring function well. This research contributes to the field of Educational and Developmental Psychology related to speech skills at the age of 5-6 years.


Keywords


Detection, Speech ability, Speech delay

Full Text:

PDF

References


Allen, K. E., & Marotz, L. R. (2010). Profil Perkembangan Anak: Pra. Kelahiran hingga Usia 12 Tahun. Jakarta: PT. Indeks

Azizah, U. (2017). Keterlambatan Bicara dan Implikasinya dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 281–297.

Azwar, S. (2016). Konstruksi Tes Kemampuan Kognitif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Candrasari. A., Putri, D. E., F., & Warraihan, P. V (2017). Pengaruh Lingkungan Terhadap Perkembngan Bahasa Anak. Jurnal Kedokteran. –(-), 972-978.

Departemen Kesehatan Republik Indonesia. (2015). Pedoman Pelaksanaan Stimulasi, Deteksi dan Intervensi Dini Tumbuh Kembang Anak.

Khoiriyah, K., Ahmad, A., & Fitriani, D. (2016). Model pengembangan kecakapan berbahasa anak yang terlambat berbicara (speech delay). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1).36-45.

Hildayani, R., Saritri, L. S. Y., Handayani, E., Masykouri, A., Pudjiati, S. R. R., Sugianto, M. T. (2018). Psikologi Perkembangan Anak. Jakarta: Universitas Terbuka.

Hurlock, B. E. (1978). Perkembangan Anak Jilid 1 Edisi Keenam. Jakarta: Erlangga.

Linacre, J. M. (2016). A User’s Guide to WINSTEPS MINISTEP Rasch-Model Computer Programs. Chicago: IL: Winsteps.com.

Muryanti. (2016). Hubungan antara Tingkat Pendidikan, Tingkat Pendapatan dan Pola Asuh Orangtua dengan Perkembangan Bahasa pada Anak Usia 3-4 Tahun di Kecamatan Nogosari Kabupaten Boyolali. Skripsi. Surakarta: Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Nurjanah, A. P., & Anggraini, G. (2020). Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(1), 1-7.

Rahayu, E., Widyaningsih, I., & Laksono, B. A. (2020). Problematika Keterlambatan Bicara dan Gagap Pada Anak Usia 6 Tahun. Jurnal Pendidikan Modern, 5(2), 63-71.

Saputra, A. (2018). Pendidikan anak pada usia dini. At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam. 192-209.

Setiawan, B., Panduwangi, M., & Sumintono, B. (2018). A Rasch analysis of the community’s preference for different attributes of islamic banks in Indonesia. International Journal of Social Economics, 45(12), 1647-1662.

Soetjiningsih, C. H. (2012). Seri Psikologi Pekembangan Perkembangan Anak Sejak Pembuahan Sampai Dengan Kanak-Kanak Akhir. Jakarta: Prenada.

Syaodih, E. (2005). Bimbingan Di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan Dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.


Article Metrics

Abstract view : 357 times | PDF view : 123 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nur Islamia M. Jihad, Eva Meizara Puspita Dewi, Novita Maulidya Jalal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




Published by:

Fakutas Psikologi Universitas Negeri Makassar

Office:

Gedung BM, LT 2 Fakultas Psikologi, Kampus Gunung Sari baru. Jalan A.P Pettarani, Kota Makassar Propinsi Sulawesi Selatan, Pos 90222.