Perilaku Prososial Ditinjau Dari Pola Pengasuhan Anak Etnis Bugis

Nurul Azizah(1*), Basti Tetteng(2), Dian Novita Siswanti(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jtm.v2i3.39460

Abstract


ABSTRACT

Parenting is an interaction between parents and their children where parents educate and raise them. Parental model has an influence on children’s prosocial behavior. The purpose of this study is to know the differences of prosocial behavior on parenting models of Buginese children. Respondents in this study were 116 Buginese aged 18-25 years. The sampling choosed on incidental sampling. The measure tools used were the prosocial behavior scale (a=0,942), the authoritarian parenting pattern scale (a=0,856), the permissive parenting pattern scale (a=0,792) and the authoritative parenting pattern scale (a=0,873). The data analysis process used was the Kruskall-Wallis test and the Chi-Square test. The results showed that there were differences in prosocial behavior in terms of parenting models of Buginese children (ρ=0,000). The implication of this research is children who tend to be raised with authoritative parenting show higher prosocial behavior while children who tend to be raised with authoritarian and permissive parenting show low prosocial behavior.


Keywords


Perilaku prososial, pola pengasuhan otoritatif, pola pengasuhan otoriter, pola pengasuhan permisif

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Developmental Psychology. 4(1), 1–103. https://doi.org/10.1037/h0030372

Faozi, C. (2019). Komparasi antara identitas etnis dan perilaku prososial siswa keturunan jawa dan tionghoa di smp pangudiluhur domenico savio tahun 2018 (Skripsi). Diakses dari https://lib.unnes.ac.id/32748/.

Fitriana, V. K. (2019). Pengaruh pola asuh orang tua terhadap perilaku prososial siswa di smp negeri se-eks kawedanan boja tahun ajaran 2017/2018 (Skripsi). Diakses dari https://lib.unnes.ac.id/34366.

Lestari, S. (2012). Psikologi keluarga: Penanaman nilai dan konflik dalam keluarga. Edisi pertama. Jakarta: Kencana Prenadamedia Grup.

Listiandari., Bahrun., & Rahmi. (2020). Pola asuh orangtua dalam mengembangkan perilaku. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 5(1), 23–35.

Matondang, E. S. (2016). Perilaku prososial (prosocial behavior) anak usia dini dan pengelolaan kelas melalui pengelompokan usia rangkap (multiage grouping). EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 34-47.

Matsumoto, D., & Juang, L. (2013). Culture and Psychology 5th Ed. Belmont: Wadsworth Cengage Learning.

Meinarno, E. A. & Sarwono, S. W. (2009). Psikologi sosial. Jakarta Selatan: Salemba Humanika.

Musnur, I. (2018). Simbolisasi dan implementasi pacce (solidaritas) sebagai analogi representasi kebersamaan dalam masyarakat bugis. Narada, Jurnal Desain & Seni, 5(2), 77–98.

Nirwan. (2020). Transformasi pola pengasuhan anak pada keluarga etnis bugis dan makassar (Studi kasus di kelurahan tamalanrea indah kota makassar) (Thesis). Diakses dari E032182003_tesis (FILEminimizer) 1-2.pdf (unhas.ac.id).

Panuti. (2019). Gaya pengasuhan orangtua asia. Dalam M. A. Subandi (Ed.), Psikologi & Budaya. Kajian Berbagai Bidang (hal. 151–165). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Pelras, C. (2006). Manusia bugis. Jakarta: Nalar.

Prastyawati, T., Aji, S. D., & Soraya, J. (2021). Pengaruh pola asuh otoriter, autoritatif, permisif orang tua terhadap perilaku prososial siswa sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan IPS, 15(1), 53-60.

Prawita, Q. (2019). Perilaku prososial pada budaya individualis dan kolektivis. Dalam M. A. Subandi (Ed.), Psikologi & Budaya. Kajian Berbagai Bidang (hal. 151–165). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Qamar, N. ., Syarif, M., Busthami, D., Khalid, H., Rezah, F. S., & Muzakkir, A. K. (2018). Menguak nilai kearifan lokal Bugis Makassar: Perspektif hukum dan pemerintahan. Makassar: Social Politic Genius.

Sanders, M. R., & Turner, K. M. T. (2018). The importance of parenting in influencing the lives of children. Dalam M. R. Sanders., & A. Morawska (Eds). Handbook of Parenting and Child Development Across the Lifespan, (hal 3-26). Switzerland: Springer International Publishing.

Santrock, J. W. (2003). Adolescence edisi 6. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Santrock, J. W. (2007). Perkembangan anak. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Santrock, J. W. (2010). Life-span development. New York: McGraw Hill.

Ulfiah. (2016). Psikologi keluarga: pemahaman hakikat keluarga dan penanganan problematika rumah tangga. Surabaya: Ghalia Indonesia.

Warni., Andini, M. J., & Ridjal, T. (2019). Pengaruh pola asuh orang tua autoritatif terhadap perilaku prososial siswa sd. Jurnal Thalaba Pendidikan Indonesia, 2(1), 77–93.


Article Metrics

Abstract view : 105 times | PDF view : 38 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Nurul Azizah, Basti Tetteng, Dian Novita Siswanti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




Published by:

Fakutas Psikologi Universitas Negeri Makassar

Office:

Gedung BM, LT 2 Fakultas Psikologi, Kampus Gunung Sari baru. Jalan A.P Pettarani, Kota Makassar Propinsi Sulawesi Selatan, Pos 90222.