Perbedaan Strategi Coping Terhadap Kebahagiaan Pada Mahasiswa yang Sedang Mengerjakan Skripsi

Zania Rokhmadaniyah Burhan(1*), Asmulyani Asri(2), Faradillah Firdaus(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jtm.v1i4.33252

Abstract


The aim of this study is to see the differences in coping strategies towards happiness in students who are working on a thesis. The method that used in this research is correlational quantitative method with 122 students working on their thesis at Makassar State University. The data analysis technique used in this study is Mann-Whitney U Test. The results showed that there were differences in coping strategies towards happiness with a significance value of p=0.00. Coping strategies in the form of emotional focused coping have a higher level of happiness compared to coping strategies in the form of problem focused coping on students who are working on thesis at Makassar State University. This research is expected to be information for students about the importance of doing the right coping strategies to get happiness in doing assignments, especially doing thesis.

Keywords


Coping Strategy, Happiness, Students

Full Text:

PDF

References


Aini, N, A & Mahardayani, H, I. (2011). Hubungan antara kontrol diri dengan prokrastinasi dalam menyelesaikan skripsi pada mahasiswa universitas muria kudus. Jurnal Psikologi Pitutur, 1(2). 65-71.

A’yunin, Q. (2016). Dukungan sosial dalam penyusunan skripsi (studi kasus pada mahasiswa psikologi yang mengalami problematika dalam penyusunan Skripsi). Skripsi tidak diterbitkan. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Argyle, M. (2001). Psychology of happiness 2nd Edition. New York: Routledge.

Ariyanti, S, Z. (2016). Pengaruh antara strategi coping dengan kebahagiaan (happiness) mahasiswa tahfidz universitas universitas islam negeri maulana malik ibrahim malangyang bekerja. Skripsitidak diterbitkan. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Asih, N, W. (2013). Strategi koping pada lansia yang ditinggal mati pasangan hidupnya. Skripsi diterbitkan. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Azizi, M. (2012). Relationship between happiness and stress coping strategies among zabol university students in academic year of 2010-11. Advances in Natural and Applied Sciences, 6(2). 163-166.

Bestari, W, A. (2015). Perbedaan Tingkat Kebahagiaan Pada Mahasiswa Srata 1 dan Strata 2. ISBN: 978-979-796-324-8

Cahyani, E, Y. & Akmal, Z, S. (2017). Peranan spiritualitas terhadap resiliensi pada mahasiswa yang sedang mengerjakan skripsi. Jurnal Psikoislamedia, 2(1), 32-41.

Carr, A. (2004). Positive Psychology: The Science of Happiness and Human Strengths. New York: Brunner-Routledge.

Damongilala, S., Opod, H., & Sinolungan, J, S, V. (2014). Hubungan status social ekonomi dengan kebahagiaan keluarga dalam masyarakat desa betelen 1 kecamatan tombatu kabupaten minhasa tenggara. Journal e-Biomedik, 2(2), 467-470.

Darmayanti, N & Daulay, N. (2020). Pengaruh pelatihan manajemen stress terhadap kebahagiaan santri di pesantren. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology, 2(6), 128-139.

Etika, N & Hasibuan, F, W. (2016). Deskripsi masalah mahasiswa yang sedang menyelesaian skripsi. Jurnal KOPASTA, 3(1), 40-52.

Folkman, S & Lazarus, S, R. (1985). if it changes it must be a process: study of emotion and coping during three stages of a college examination. Journal of Personality and Social Psychology, 48(1), 150-170.

Folkman, S & Lazarus, S, R. (1988). coping as a mediator of emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 54(3), 466-475.

Harreveld, F, V., Pligt, J, D, V., Claassen, L., & Dijk, W, W, V. (2007). Inmate emotion coping and psychological and physical well-being. The use of crying over spilled milk. Journal of Criminal Justice and Behavior, 34(5), 109-117.

Ismiati. (2015). Problematika dan coping stress mahasiswa dalam menyusun skripsi. Jurnal Al-Bayan, 32(21), 15-27.

Listanto, V & Demak, K, P, I. (2015). Kecemasan pada mahasiswa angkatan 2010 yang mengerjakan tugas akhir program studi pendidikan dokter FKIK Untad Tahun 2010. Jurnal Ilmiah Kedokteran, 1(2), 40-49.

Lyubomirsky, S., Sheldon, M, K., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: the architecture od sustainable change. Review of General Psychology,9(2), 111-131.

Maryam, S. (2017). Strategi coping: teori dan sumberdayanya. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 101-107.

Miranda, D. (2013). Strategi coping dan kelelahan emosional pada ibu yang memiliki anak berkebutuhan khusus (studi kasus di rumah sakit jiwa daerah atma husada Mahakam, Samarinda Kalimantan Timur). Ejounal Psikologi, 1(2), 133-145.

Mariyanti, S & Karnawati, Y. (2015). Model Strategi Coping Penyelesaian Studi Efek Stressor Serta Implikasinya Terhadap Waktu Penyelesaian Studi Mahasiswa Universitas Esa Unggul: Studi pada Mahasiswa Universitas Esa Unggul yang telah Menyelesaikan Skripsi. Fakultas Psikologi. Universitas Esa Unggul Jakarta.

Panembrana, G, R. (2013). Hubungan antara keterlibatan psikologis di sekolah dengan kebahagiaan subjektif peserta didik sekolah menengah pertama. Skripsi diterbitkan. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Picken, J. (2012). The coping strategies, adjustment and well being of male inmates in the prison environment. Journal of Criminology, 1-29. ISSN 2045-6743.

Puspitaningrum, K (2018). Pengaruh dukungan sosial orangtua terhadap burnout pada mahasiswa dalam mengerjakan skripsi. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 4(10), 615-625.

Salavera, C., Usain, P., Perez, S., Chato, A & Vera, R. (2017). Differences in happiness and coping with stress in secondary education students. Journal of Social and Behavioral Sciences, 1(237), 1310-1315.

Sativa, A.R, & Helmi, A.F. (2013). Syukur dan harga diri dengan kebahagiaan remaja. Wacana : Jurnal Psikologi, 5(3).

Seligman, M, E, P. (2005). Authentic happiness. Terjemahan: Jalaluddin Rakhmat. Bandung: Mizan.

Struthers, W, C., Perry, P, R & Menec, H, V. (2000). An examination of the relationship among academic stress, coping, motivation, and performance in college. Research in Higher Education, 41(5), 581-592.

Toru, V. (2019). Dampak stress yang dialami mahasiswa saat Menyelesaikan skripsi. Jurnal Kesehatan Primer, 1(4), 30-41.


Article Metrics

Abstract view : 299 times | PDF view : 111 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Zania Rokhmadaniyah Burhan, Asmulyani Asri, Faradillah Firdaus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




Published by:

Fakutas Psikologi Universitas Negeri Makassar

Office:

Gedung BM, LT 2 Fakultas Psikologi, Kampus Gunung Sari baru. Jalan A.P Pettarani, Kota Makassar Propinsi Sulawesi Selatan, Pos 90222.