Penggunaan Model Pembelajaran CTL Bernuansa PAKEM Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mapel PJOK Siswa Kelas VI SD

Muhajirin Muhajirin(1*),

(1) 
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppsd.v1i4.43837

Abstract


The problem in this study is the low learning outcomes in the PJOK subject achieved by students in each semester. The research method used is classroom action research (CAR), with implementation stages including: (1) planning, (2) implementation, (3) observation and evaluation, (4) reflection. The conclusion in this research is that the application of Contextual Teaching and Learning/CTL learning with PAKEM nuances can improve learning activities for Physical Education, Sports and Health for class VI UPT SDI Mallawa Region II, Barru District, Barru Regency..

Keywords


CTL Learning Model; PAKEM; Learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Abdulrahman, Mulyono. 2003. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar.

Jakarta: Rineka Cipta.

Ardana, Made. 2001. Pengembangan model kooperatif Individuasi Berbantu Berwawasan

Konstruktivis. Singaraja : Aneka Widya SIKIP Singaraja

Arikunto, Suharsimi. 2003. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi).

Jakarta: Bumi Aksara.

Hamalik, Oemar. 2001. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta Bumi Aksara.

Hamalik. 2004. Belajar dan Pembelajaran. FMIPA UNM Makassar.

Ibrahim, Muslimin, dkk. 2000, Pembelajaran Kooperatif. Surabaya , Universitas Negeri Surabaya.

Kuswati, Tine Maria. 2004.Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan. Jakarta: Bumi Aksara.

Karuru, Perdi. 2005. Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses dalam Setting Pembelajaran Contekstual Teaching Learning(CTL) Untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan Siswa Sekolah Dasar. Http://www./root/My documents.html.

Mardiana. 2004. Peningkatan Pemahaman Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan Melalui

Pembelajaran Pembelajaran Contekstual Teaching Learning(CTL) Siswa Sekolah Dasar Negeri 26 Makassar. Skripsi. Makassar : FMIPA UNM.

Nur, Muhammad. 2000. Pengajaran Berpusat Kepada Siswa dan Pendekatan Kontruktivis Dalam Pengajaran. Skripsi. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Purba, Micfhael. 2002. Kimia Untuk Kelas X Jilid IA. Jakarta Erlangga 2003. Pedoman Khusus Pengembangan Silabus dan Penilaian. Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.

Sanjaya, Wina. 2005. Pengajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta : Kencana


Article Metrics

Abstract view : 27 times | PDF view : 9 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected] HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats