Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Siswa Kelas IV
(1) Diknas Barru
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jppsd.v2i1.43819
Abstract
The purpose of this study was to study IPS learning outcomes through the Snowball Throwing Type Cooperative Learning Model for Class IV Semester II UPT SD Inpres Kading, Soppeng Riaja District, Barru Regency for the 2018/2019 Academic Year. The research method used is this type of research is classroom action research (CAR), which has two cycles, cycle I and cycle II. Cycle I has stages including: Planning, action, observation, and reflection. The conclusion in this research is that the Snowball Throwing type of cooperative learning model can improve social studies learning outcomes for Class IV UPT SD Inpres Kading. This absolute success occurred because of the implementation of the Snowball Throwing cooperative learning model, namely by using a lottery in distributing learning material to each group and using plastic balls as a medium used to attach questions made by each student.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdurrahman dan Bintoro.(2000). Memahami Dan Menangani Siswa Dengan Problema Belajar. Jakarta : Depdiknas
Anas Sudijono. (2008). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta : Grafindo Persada
Anita Lie. (2010). Cooperative Learning Mempraktikkan di Ruang – Ruang Kelas.Jakarta: Grasindo
Aqib Zainal. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung : Yrama Widya
Asy’ari, dkk. (2006). Penerapan Pendekatan STM Dalam Pembelajaran Sains Di Sekolah Dasar. Jakarta : Dirjen Dikti
Bayor, A. 2010. Snowball Throwing. Diunduh dari http://akmaldebayor.blogspot.com/2010/05/snowball-throwing_08.html. Diakses pada tanggal 10 Februari 2018.
BSNP. (2006). Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : Depdiknas
Djojo Surodisastro, dkk. (1992). Pendidikan IPS Jilid 3. Jakarta : Dirjen Dikti
Dwi Siswoyo, dkk. (2007). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta : UNY Press
Endang P dan Nur Widodo.(2000). Perkembangan Peserta Didik. Malang : UMM Hetty Tumurang. (2006). Pembelajaran Kreativitas Seni Anak Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas
Hidayati. (2002). Pendidikan Ilmu Pengetahuan di Sekolah Dasar.Yogyakarta : FIP UNY
Kagan Spencer.(1994). Cooperative Learning. San Juan Capistrano : Kagan Kasihani Kasbolah.(1999). Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jakarta : Depdikbud M. Dalyono. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta
Martha Kaufelt. (2008). Wahai Para Guru, Ubahlah Cara Mengajarmu!. Jakarta : PT Indeks
Mulyani Sumantri & Johar Permana. (1999). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Depdiknas
Mulyasa. (2010). Penelitian Tindakan Sekolah. Bandung : Rosdakarya
Nana Sudjana.(2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : Rosdakarya
Nursid Sumaatmadja.(1984). Metodologi Pengajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Bandung : Alumni
Oemar Hamalik. (1993). Metode dan Kesulitan Belajar. Jakarta : Bumi Aksara Oemar Hamalik.(2001). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi
Riyanto, Yatim, 2010 Paradigma Baru Pembelajaran: Sebagai Referensi BagiGuru/Pendidik Dalam Implementasi Pembelajaran Yang Efektif Dan Berkualitas, Jakarta: Kencana Trianto, 2009, Mendesain Model Pembelajaran Inofatif-Progresif, Jakarta: Kencana
Philip Dowell , Andrian Bailey, 1985, The Book Of Ingredients, London
Endah Saraswaty, Dra, 1999/2000, Aneka Masakan Dari Daging, Jakarta
Liliek Saripah, Dra, Maria Giovani, Dra, 1984, Pengetahuan Pengolahan Dan PenyajianMakanan, Jakarta
Rosmaidar, Dra. 1996/1997, Teknik Pengolahan Bahan Makanan, Jakar
Ardana, Wayan. 1980.Beberapa Metode Statistik Untuk Keperluan Penelitian Pendidikan. Malang : Swadaya.
Arikunto, Suharsimi. 1993.Manajemen Mengajar Secara Manusiawi. Jakarta: Rieksa Cipta.
Arikunto, Suharsimi. 2001. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara.
Article Metrics
Abstract view : 20 times | PDF view : 13 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone
Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar
Office:
Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected] HP: 085299249197