Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Siswa Kelas IV

Asri Asri(1*),

(1) Diknas Barru
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppsd.v2i1.43819

Abstract


 

The purpose of this study was to study IPS learning outcomes through the Snowball Throwing Type Cooperative Learning Model for Class IV Semester II UPT SD Inpres Kading, Soppeng Riaja District, Barru Regency for the 2018/2019 Academic Year. The research method used is this type of research is classroom action research (CAR), which has two cycles, cycle I and cycle II. Cycle I has stages including: Planning, action, observation, and reflection. The conclusion in this research is that the Snowball Throwing type of cooperative learning model can improve social studies learning outcomes for Class IV UPT SD Inpres Kading. This absolute success occurred because of the implementation of the Snowball Throwing cooperative learning model, namely by using a lottery in distributing learning material to each group and using plastic balls as a medium used to attach questions made by each student.


Keywords


Cooperative Learning Model; Snowball Throwing; Learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman dan Bintoro.(2000). Memahami Dan Menangani Siswa Dengan Problema Belajar. Jakarta : Depdiknas

Anas Sudijono. (2008). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta : Grafindo Persada

Anita Lie. (2010). Cooperative Learning Mempraktikkan di Ruang – Ruang Kelas.Jakarta: Grasindo

Aqib Zainal. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung : Yrama Widya

Asy’ari, dkk. (2006). Penerapan Pendekatan STM Dalam Pembelajaran Sains Di Sekolah Dasar. Jakarta : Dirjen Dikti

Bayor, A. 2010. Snowball Throwing. Diunduh dari http://akmaldebayor.blogspot.com/2010/05/snowball-throwing_08.html. Diakses pada tanggal 10 Februari 2018.

BSNP. (2006). Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : Depdiknas

Djojo Surodisastro, dkk. (1992). Pendidikan IPS Jilid 3. Jakarta : Dirjen Dikti

Dwi Siswoyo, dkk. (2007). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta : UNY Press

Endang P dan Nur Widodo.(2000). Perkembangan Peserta Didik. Malang : UMM Hetty Tumurang. (2006). Pembelajaran Kreativitas Seni Anak Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas

Hidayati. (2002). Pendidikan Ilmu Pengetahuan di Sekolah Dasar.Yogyakarta : FIP UNY

Kagan Spencer.(1994). Cooperative Learning. San Juan Capistrano : Kagan Kasihani Kasbolah.(1999). Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jakarta : Depdikbud M. Dalyono. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta

Martha Kaufelt. (2008). Wahai Para Guru, Ubahlah Cara Mengajarmu!. Jakarta : PT Indeks

Mulyani Sumantri & Johar Permana. (1999). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Depdiknas

Mulyasa. (2010). Penelitian Tindakan Sekolah. Bandung : Rosdakarya

Nana Sudjana.(2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : Rosdakarya

Nursid Sumaatmadja.(1984). Metodologi Pengajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Bandung : Alumni

Oemar Hamalik. (1993). Metode dan Kesulitan Belajar. Jakarta : Bumi Aksara Oemar Hamalik.(2001). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi

Riyanto, Yatim, 2010 Paradigma Baru Pembelajaran: Sebagai Referensi BagiGuru/Pendidik Dalam Implementasi Pembelajaran Yang Efektif Dan Berkualitas, Jakarta: Kencana Trianto, 2009, Mendesain Model Pembelajaran Inofatif-Progresif, Jakarta: Kencana

Philip Dowell , Andrian Bailey, 1985, The Book Of Ingredients, London

Endah Saraswaty, Dra, 1999/2000, Aneka Masakan Dari Daging, Jakarta

Liliek Saripah, Dra, Maria Giovani, Dra, 1984, Pengetahuan Pengolahan Dan PenyajianMakanan, Jakarta

Rosmaidar, Dra. 1996/1997, Teknik Pengolahan Bahan Makanan, Jakar

Ardana, Wayan. 1980.Beberapa Metode Statistik Untuk Keperluan Penelitian Pendidikan. Malang : Swadaya.

Arikunto, Suharsimi. 1993.Manajemen Mengajar Secara Manusiawi. Jakarta: Rieksa Cipta.

Arikunto, Suharsimi. 2001. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara.


Article Metrics

Abstract view : 20 times | PDF view : 13 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected] HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats