Pengaruh Metode Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Minat Belajar IPA Peserta Didik Kelas Tinggi di SDN 284 Labuaja Kecamatan Kahu Kabupaten Bone

Abd Hafid(1), Muhammad Amran(2*), A. Nurul Azizah Purnama Muhlis(3),

(1) UNM
(2) UNM
(3) Makassar State University
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v2i4.36649

Abstract


This research is a type of quantitative research with the type of ex post facto research. This study aims to determine the effect of the Mind Mapping learning method on the interest in learning science of high-class students at SDN 284 Labuaja, Kahu District, Bone Regency. The results of the descriptive analysis research obtained that the mind mapping learning method had an average of 68.14 and a percentage of 76% in the good category and students' interest in learning science with an average of 65.28 and a percentage of 56% in the good category. The results of this study indicate that there is a significant effect on the application of the Mind mapping learning method on the interest in learning science for class VI students at SDN 284 Labuaja, Kahu District, Bone Regency. This is indicated by the analysis of hypothesis testing with T test, obtained tcount of 5.770 and ttable with 5% significance of 2.00958 so that tcount > ttable.


Keywords


Learning Methods, Mind Mapping, Learning Interests

Full Text:

PDF

References


Ananda, R. (2019). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i1.1

Arikunto. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.

Ayuning Kusuma, N., Irhandayaningsih, A., & Taufiq Kurniawan, A. (2015). ANALISIS PENGGUNAAN METODE MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN (Studi Kualitatif Siswa Tunarungu SD Kelas V di SLB Negeri Semarang). Jurnal Ilmu Perpustakaan, 4(2), 29–38. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jip/article/view/9501

Chomsi Imaduddin, M., & Haryanto Nur Utomo, U. (2012). Efektifitas Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika Pada Siswa Kelas Viii. HUMANITAS: Indonesian Psychological Journal, 9(1), 62. https://doi.org/10.26555/humanitas.v9i1.350

Darwin. (2012). PENINGKATAN MINAT BELAJAR MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS V SDN 17 MENGKATANG.

Dr. Ahmad Susanto, M. P. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kencana. https://books.google.co.id/books?id=IeVNDwAAQBAJ

Fatimah. (2017). Meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA dengan Metode Demonstrasi dikelas V SDN 10 Biau. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 5(4), 164–172. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JKTO/article/view/2742

Guspriyanto, Y. (2012). “ MIND MAPPING ” TERHADAP MINAT BELAJAR DAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS IV SDN BANYUBIRU 01 SEMESTER GENAP TAHUN PELAJARAN 2011 / 2012.

Hafid, A., & Amran, M. (2021). Analisis Implementasi Program Merdeka Belajar di SDN 24 Macanang dalam Kaitannya dengan Pembelajaran IPA / TemaIPA. 1950, 406–417.

Hendryadi. (2015). Content Validity. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition, 01, 774–777. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.44011-0

Kurniawati, D. D. (2010). Pengaruh metode mind mapping dan keaktifan belajar siswa terhadap prestasi belajar ilmu pengetahun sosial pada siswa kelas VIII SMP Muhammadiyah 5 Surakarta tahun pelajaran 2009/2010. Skripsi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan UMS.

Kusnadi. (2018). METODE PEMBELAJARAN KOLABORATIF: Penggunaan Tools SPSS dan Video Scribe. EDU PUBLISHER. https://books.google.co.id/books?id=C9B5DwAAQBAJ

Kusumastuti, E. B. (2014). Peningkatan Minat dan Prestasi Belajar IPA dengan Menggunakan Pendekatan SCL Model PBL Siswa Kelas IV SD Kanisius Nglinggi.

Mukrimah, S. S. (2014). 53 Metode Belajar dan Pembelajaran Plus Aplikasinya (S. S. Mukrimah (ed.)). Pendidikan Manajemen Bisnis A.

P, A. A. (2019). PENGEMBANGAN MINAT BELAJAR DALAM PEMBELAJARAN. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 205. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10012

Saputro, B. C. (2017). Birawan Cahyo Saputro 925 MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SIFAT-SIFAT CAHAYA DENGAN METODE INQUIRI PADA KELAS V SEMESTER II SD NEGERI SUMOGAWE 04. JMP Online, 1(9), 925–937.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Syam, N., & Ramlah, R. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas Iv Sdn 54 Kota Parepare. Publikasi Pendidikan, 5(3). https://doi.org/10.26858/publikan.v5i3.1612

Wagiran. (2014). Metodologi Penelitian Pendidikan: : Teori Dan Implementasi. CV BUDI UTAMA. https://books.google.co.id/books?id=vIeYDwAAQBAJ


Article Metrics

Abstract view : 376 times | PDF view : 61 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: jppsdunm@gmail.com HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats