Hubungan Kedisiplinan Guru dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas Tinggi SD Negeri 21 Seppang Kecamatan Ujungloe Kabupaten Bulukumba

Sitti Jauhar(1), Sindhi Awalia(2*), Asriadi Asriadi(3),

(1) UNM
(2) 
(3) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v2i3.34618

Abstract


This study is a quantitative study with a correlation design that aims to determine whether or not there is a relationship between teacher discipline and student motivation for high grade students at SD Negeri 21 Seppang. Based on the results of descriptive statistical analysis, the results of teacher discipline research have an average of 79,26 and a percentage of 79,26% with a good category and the learning motivation of high-class students has an average of 79.0625 and a percentage of 79.0625% with a good category. Based on the results of inferential statistical analysis, the tcount value (4,33391) is greater (>) the ttable value (1.66462) at the 5% significance level. Thus H0 is rejected and H1 is accepted. The results obtained in this study are that there is a significant relationship between teacher discipline and high grade students' learning motivation at SD Negeri 21 Seppang, Ujungloe District, Bulukumba Regency.                                                                                                                             


Full Text:

PDF

References


Anggraini. 2017. Upaya Guru DalamMeningkatkan Kompetensi Pedagogik Di SMK Negeri 3 Buduran Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 456-475.

Helina, P. 2019. Pengaruh Kedisiplinan Siswa Terhadap Hasil Belajar Pai Di Smp Budi Mulia Kota Bengkulu. Institut Agama Islam Negeri Iain Bengkulu. Skripsi. Bengkulu: Fakultas Tarbiyah dan Tadris Institut Agama Islam Negeri Iain Bengkulu .

Larlen. 2013. Persiapan Guru Bagi Proses Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra , 3(1).

Maryulis 2013. Pengaruh Kedisiplinan Guru Mengajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Madrasah Tsanawiyah Muhammadiyah Penyasawan Kecamatan Kampar Kabupaten Kampar. Skripsi. Pekanbaru: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Roudoh Umi, Suhartono, R. H. 2020. Hubungan Kedisiplinan Guru Dengan Kedisiplinan Belajar Peserta Didik Kelas V Di Sd Negeri Se-Kecamatan Kebumen Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2).

Salam, M. S. 2016. Pengaruh Kedisiplinan Dan Metode Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Sosiologi Di Man 1 Situbondo. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 4(1) 1-23.

Simarmata. 2013. Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Kecemasan pada Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi Udayana , 1(1).

Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Susanto, A. 2019. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Telaumbanua, K. 2020. Pengaruh Kedisplinan Guru PAK terhadap Disiplin Siswa dalam Belajar di SD Smart Eureka, Depok, Jawa Barat . Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen , 2 (2) 111-126.

Undang-Undang RI Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Uno, H. B. 2016. Tugas Guru dalam Pembelajaran Aspek yang Mempengaruhi. Jakarta: Bumi Aksara.

Wini. 2020. Peran Guru Dalam Menangani Pelanggaran Disiplin Siswa Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 02. Jurnal Pendidikan, 1-77.


Article Metrics

Abstract view : 207 times | PDF view : 47 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected] HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats