Analisis Penggunaan Modul Belajar Kurikulum Darurat pada Pembelajaran Siswa Kelas V SD Inpres 10/73 Pancaitana

Makmur Nurdin(1), Awaluddin Muin(2*), Riska Andriani(3),

(1) UNM
(2) UNM
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v2i3.34566

Abstract


The problem in this study is to find out the description of the use of the Emergency Curriculum Learning Module in the learning of fifth grade students of SD Inpres 10/73 Pancaitana. This research is a descriptive qualitative research. The results of data analysis show that the use of the Emergency Curriculum Learning Module which consists of a Companion Module for Students, an Assistance Module for Parents, and a Facilitator Module for Teachers in the fifth grade student learning of SD Inpres 10/73 Pancaitana is available in electronic form and already supports the literacy learning process. and student numeration during the pandemic. In addition to its use, it has advantages and disadvantages. The conclusion of this research is that the use of Emergency Curriculum Learning in the learning of fifth grade students of SD Inpres 10/73 Pancaitana has been running but still needs to be optimized. The problem with using the module which is only available in electronic form that requires additional learning facilities is rooted in the risk of misuse of cellphones for students both at school and at home as well as the large number of additional costs for implementing learning


Full Text:

PDF

References


Ilahiyah, N., Asih, I., & Pamungkas, A. (2019). Pengembangan Modul Matematika Berbasis PAKEM pada Materi Bilangan Pecahan di SD. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, Volume 6 N.

Kemendikbud. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. Pusat Asesmen Dan Pembelajaran Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan:1–37.

Kemendikbud. 2021. Panduan Penguatan Literasi dan Numerasi di Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Keputusan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 719. (2020). Pedoman Pelaksanaan Kurikulum Pada Satuan Pendidikan Dalam Kondisi Khusus. Pemerintah Indonesia, 1–9.

Kholisho, Y. N. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Multimedia untuk Meningkatkan Minat dan Pemahaman Konsep Mahasiswa Prodi Pendidikan Informatika. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 1(1), 17. https://doi.org/10.29408/edumatic.v1i1.733

Lestari, R., Faelasofi, R., & Suminto, S. (2021). Efektivitas Penggunaan Modul Numerasi Pada Pembelajaran Jarak Jauh. JURNAL E-DuMath, 7(2), 42–50. https://doi.org/10.52657/je.v7i2.1543

Makdis, N. (2021). Penggunaan E-Book pada Era Digital. Al-Maktabah, Vol. 19.

Novita, N., Mellyzar, M., & Herizal, H. (2021). Asesmen Nasional (AN): Pengetahuan dan Persepsi Calon Guru. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.36312/jisip.v5i1.1568

Prof.Dr.Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitaif,Kualitatif dan R&D. In Alfabeta (Issue 465).

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Rohim, D., Rahmawati, S., & Ganestri, I. (2021). Konsep Asesmen Kompetensi Minimum Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Varidika, Vol. 33, N, 54–62.

Semin, M., Sumarbini, Y., & Hasanah, E. (2021). Penerapan Kurikulum Darurat Pada Masa Covid-19 Di SMK. 7(2), 9–18. http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JIME/index

Setyadi, A., & Saefudin, A. (n.d.). Pengembangan Modul Matematika dengan Modul Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Siswa Kelas VII SMP.

Shidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Nata Karya.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitaif,Kualitatif dan R & D (ke-19). Alfabeta.

Pusmenjar. 2020. Modul Belajar Literasi dan Numerasi Jenjang SD; Modul Belajar Siswa Kelas 5 Tema 7 Energi Subtema 1 Energi dalam Kehidupan. Jakarta: Kemendikbud.

Pusmenjar. 2020. Modul Belajar Literasi dan Numerasi Jenjang SD; Modul Pendamping bagi Orang Tua Kelas 5 Tema 7 Energi Subtema 1 Energi dalam Kehidupan. Jakarta: Kemendikbud.

Pusmenjar. 2020. Modul Belajar Literasi dan Numerasi Jenjang SD; Modul Pendamping bagi Guru Kelas 5 Tema 7 Energi Subtema 1 Energi dalam Kehidupan. Jakarta: Kemendikbud.

Surya. (2008). Penulisan Modul. Penulisan Modul, 98(1), 158–161.

Zhao, Y. (2021). Build back better: Avoid the learning loss trap. Prospects, 0123456789. https://doi.org/10.1007/s11125-021-09544-


Article Metrics

Abstract view : 163 times | PDF view : 23 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: jppsdunm@gmail.com HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats