Hubungan Kompetensi Pedagogik Guru Dengan Hasil Belajar Matematika Kelas Tinggi di Sekolah Dasar

Musfirah Musfirah(1*), Hasnah Hasnah(2), Rezki Amalia(3),

(1) UNM
(2) UNM
(3) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v2i2.33309

Abstract


This study aims to determine whether there is a relationship between teacher pedagogic competence and high grade students' mathematics learning outcomes at UPT SD Negeri 8 Rappang, Sidenreng Rappang Regency. This research uses a quantitative approach with the type of correlation research. The results showed that there was a significant relationship between teacher pedagogic competence and students' mathematics learning outcomes, for class VI (six) where rcount = -0.149 while rtable with a significant level of 5% = 0.423 and a significant level of 1% = 0.537, for class V where rcount = -0.149 while rtable with a significant level of 5% = 0.423 and a significant level of 1% = 0.537, and for class IV where rcount = -0.357 while rtable with a significant level of 5% = 0.532 and a significant level of 1% = 0.661. So the conclusion of this study is that the pedagogic competence of teachers has a significant relationship with high grade mathematics learning outcomes at SDN 8 Rappang, Sidrap Regency.


Full Text:

PDF

References


Ananda, R. (2018). Profesi Pendidikan dan Tenaga Kependidikan. LPPI.

Andini, D. M., & Supardi, E. (2018). Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Efektivitas Pembelajaran dengan Variabel Control Latar Belakang Pendidikan Guru. Pendidikan Manajemenn Perkantoran, 3.

Ansori, M., & Irawati, S. (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif (2nd ed.). Airlangga University Press.

Habibullah, A. (2021). Kompetensi Pedagogik Guru. Edukasi, 10.

Husamah, Pantiwati, Y., Arina, R., & Sumarsono, P. (2018). Belajar dan Pembelajaran (2nd ed.). Universitas Muhammadiyah Malang.

Inayah, R. M. T., & Sawiji, H. (2015). Pengaruh Kompetensi Guru, Motivasi Belajar, dan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Lasem Jawa Tengah. Pendidikan, 1.

Indriana. (2011). ragam alat bantu media pembelajaran.

Kadir. (2019). Statistika Terapan: Konsep, Contoh dan Analisis Data Dengan Program SPSS/Lisrel Dalam Penelitian. PT.Raja Grafindo Persada.

kemdikbud. (2020). Taklimat media penyesuaian kebijakan pembelajaran di masa pandemi covid 19.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 119 Tahun 2014 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Jarak Jauh Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah, Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 119 Tahun 2014 Tentang Penyelenggaraan Pendidikan Jarak Jauh Jenjang Pendidikan Dasar Dan Menengah 1 (2014).

Noor, J. (2011). Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi, dan Karya Ilmiah. Kencana PT.Prenada Media.

Nurjan, S. (2015). Profesi Keguruan Konsep dan Aplikasi. Samudra Biru.

Payadnya., A. A. ., & Jayantika., T. N. A. . (2018). Panduan Penelitian Eksperimen Beserta Analisis Statistik dengan SPSS. CV Budi Utama.

Pemenrintah Indonesia. (2012). Undang-undang Nomor 12 Tahun 2012 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Departemen Dinas Pendidikan Nasional.

Pemerintah Indonesia. (2005a). Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Departemen Dinas Pendidikan Nasional.

Pemerintah Indonesia. (2005b). Undang-undang Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Departemen Dinas Pendidikan Nasional.

Peronika Naibaho, K., & Silaban, P. J. (2020). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswaa Kelas III SDNN 060915 Jl.T.B Simatupang Kecamatan Medan Sunggal Tahun Pembelajaran 2018/2019. Ilmiah Aquinas, 2.

Rifma. (2016). Optimalisasi Pembinaan Kompetensi Pedagogik Guru Dilengkapi Model Pembinaan Kompetensi Pedagogik Guru. Kencana.

Siyoto, S., & Sodik, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif,dan R&D. Alfabeta.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Kencana.

Winahyu, A. I. (2020). Dampak Pandemi, Kualitas Pendidikan Alami Menurunnya.

Y.S., P., & Zainal., Z. (2017). Pendidikan Matematika II : Bangun Datar, Bangun Ruang, dan Pengukuran. Universitas Negeri Makassar.


Article Metrics

Abstract view : 160 times | PDF view : 39 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected] HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats