Hubungan Perhatian Orang Tua Terhadap Disiplin Belajar Siswa Kelas V SD

Abd. Kadir A(1), Rahmawati Patta(2), Kamaruddin Hasan(3), abdul malik(4*),

(1) UNM
(2) UNM
(3) UNM
(4) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v2i2.32199

Abstract


The problem in this study is the lack of parental attention to students, so students are less disciplined in learning. This study is a quantitative study with a correlation design which aims to determine the relationship between parental attention and learning discipline for fifth grade students in SD Cluster II. The results showed that there was a significant relationship between parental attention to the learning discipline of fifth graders at SD Cluster II with a tcount value of (4.5302) greater (>) ttable value (1.68488), which means H0 is rejected and H1 is accepted. Based on the analysis of the data above, it can be concluded that parental attention will have an impact on student learning discipline. So, the better the parents' attention, the better the student's learning discipline. From these conclusions, the impact resulting from this study is known that good parental attention will improve student learning discipline.

Full Text:

PDF

References


A, N., & Amran, M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas V Sdn Mapala Kota Makassar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 1(1), 11.https://doi.org/10.26858/jkp.v1i1.5041

Elvira, B., Sukmanasa, E., & Muhajang, T. (2019). Peran Bimbingan Belajar Orang Tua Terhadap Disiplin Belajar Siswa. JPPGuseda | Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 2(2),8790.https://doi.org/10.33751/jppguseda.v2i2.1452

Martsiswati, E., & Suryono, Y. (2014). Peran Orang Tua Dan Pendidik Dalam Menerapkan Perilaku Disiplin Terhadap Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 187. https://doi.org/10.21831/jppm.v1i2.2688

Mawarsih, S. E., Mawarsih, S. E., Hamidi, N., Akuntansi, P. E., Belajar, M., & Siswa, P. B. (2013). Pengaruh perhatian orang tua dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar siswa sma negeri jumapolo. 1(3), 1–13.

Muhaimin, M., Witono, A. H., & Syahrul Jiwandono, I. (2021). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa Kelas V SDN 42 Ampenan. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(2), 186. https://doi.org/10.26858/jkp.v5i2.18883

Nisa, A. (2015). Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, II(1), 1–9.

Nur, M. A. (2016). Pengaruh Perhatian Orang Tua, Konsep Diri, Persepsi Tentang Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Melalui Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri Di Kecamatan Ujung Loe Kabupaten Bulukumba. Matematika Dan Pembelajaran, 4(2), 64–79.

Patta, R. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V SD Inpres 6/75 Ta’ Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 1(1), 40. https://doi.org/10.26858/jkp.v1i1.5066

Sahputra, D., & Hutasuhut, D. H. (2019). Kontribusi Dukungan Orangtua Terhadap Disiplin Belajar Siswa. ENLIGHTEN (Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam), 2(1), 35–39. https://doi.org/10.32505/enlighten.v2i1.1216

Samirah. (2014). KORELASI PERHATIAN ORANG TUA TERHADAP DISIPLIN BELAJAR SISWA KELAS V SD NEGERI SE-KECAMATAN AMBAL KABUPATEN KEBUMEN. Applied Microbiology and Biotechnology, 85(1), 2071–2079.

Saputro, S. T. (2012). Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia , Vol . X , No . 1 , Tahun 2012. X(1), 78–97.

Setiawan, M. A., & Indonesia, U. I. (n.d.). Belajar dan pembelajaran.

Sukmanasa, E. (2016). Hubungan antara Disiplin Belajar dengan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Elly Sukmanasa HUBUNGAN ANTARA DISIPLIN BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL. September, 11–24.

Vandini, I. (2016). Peran Kepercayaan Diri terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(3), 210–219. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i3.646

Wulandari, W., Zikra, & Yusri. (2017). Peran Orangtua dalam Disiplin Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 2(1), 24–31.


Article Metrics

Abstract view : 321 times | PDF view : 45 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected] HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats