PENGARUH PEMBELAJARAN DARING TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD GUGUS III

satriani satriani(1*), Abd Hafid(2), Mujahidah Mujahidah(3), Kasma Kasma(4),

(1) FIP UNM
(2) UNM
(3) UNM
(4) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v2i1.27147

Abstract


The objektivw of this research is whether there is a significant effect of online learning on the learning achievement of fourth grade students of SD Gugus III, Awangpone District, Bone Regency by using a quantitative research model with a correlation design. Based on the results of descriptive statistical analysis, online learning has an average of 111.93 and a percentage of 86.32% in the very good category and the average student achievement has an average of 80.79 and a percentage of 81.94% in the very good category. Then based on the results of inferential statistical analysis, the tcount value (5.52729) is greater (>) the ttable value (1.66365) at a significance level of 5%. Thus H0 is rejected and Ha is accepted. The conclusion is that there is a significant influence between the influence of online learning on the learning achievement of fourth grade students at SD Cluster III, Awangpone District, Bone Regency.


Full Text:

PDF

References


Afghohani, A., & Farahsanti, I. (2020). Hubungan pembelajaran berbasis e-learning menggunakan aplikasi Google Classroom dengan prestasi belajar matematika. Aksioma, 11(2), 267–273.

Alifia, H. N. (2021). Dampak Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Psikologis Anak. 181–185.

Arikunto. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Farida, S. 2021. Penerapan Pembelajaran Daring Dengan Media Tentang Sub Tema Aku Dan Teman Baru Mundurejo Kabupaten Jember Semester Ganjil. Jurnal Pendidikan, 15–34.

Hikmawati, F. (2017). Metodologi Penelitian. PT. Raja Grafindo Persada.

Kemendikbud. (2020). Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2o2o Tentang Pedoman Pei.Iyelenggaraan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Yirus D/Sease (Covid-19).

Martono, N. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif. RajaGrafindo Persada.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 21 Tahun 2o2o Tentang Pembatasan Sosial Berskala Besar Dalam Rangka Percepatan Penanganan Corona Wrus Disease 2019 (Covid-I9), 2020

Pohan, A. E. 2020. Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah (Pertama). Cv Sarnu Untung.

Rukayah, R., Hafid, A., & Jauhar, S. (2020). Perbandingan Penerapan Media Audiovisual Dan Media Lingkungan Dalam Menulis Puisi Siswa Kelas V SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(3), 202. https://doi.org/10.26858/jkp.v4i3.14913

Sobron A.N, D. 2019. Pengaruh Daring Learning Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Sekolah Dasar. 1–5.

Sudijono, A. 2018. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi Dan Praktiknya. Jakarta: Pt. Bumi Aksara.

Wiranto.2020. “Hubungan Kedisiplinan Siswa Dengan Hasil Belajar Kelas IV dan V UPT SDN 10 Manurungge. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar.

Yolanda, S. 2020. Problematika Guru Dalam Pelaksanaan Kelas Daring (Online) Selama Masa Pandemi Covid-19 Pada Pembelajaran Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 22/Iv Kota Jambi. Sell Journal, 5(1), 55.


Article Metrics

Abstract view : 264 times | PDF view : 41 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected] HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats