Hubungan antara Prokrastinasi Akademik dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV SD Gugus III

St Jauhar(1*), Nur Mutmainnah(2), Awaluddin Muin(3),

(1) UNM
(2) UNM
(3) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v2i1.27137

Abstract


The problem in this research is the emergence of academic procrastination among students, thus affecting students learning achievement in school. This study is a quantitative study with a correlation design that aims to determine the relationship between academic procrastination and students learning achievement of IV grade SD Cluster III. The results showed that there was a significant negative relationship between academic procrastination and students learning achievement in IV grade SD Cluster III with a comparison tcount value of          -0.222 was greater (>) ttable value of 0.156, so H0 was rejected and H1 was accepted. Based on the results of the data analysis, it can be concluded that academic procrastination has an unfavorable impact on student learning achievement. So, the higher the level of student academic procrastination, the lower the student's learning achievement. Thus, it can be seen the impact resulting from this study that academic procrastination can reduce student learning achievement.

Full Text:

PDF

References


Arifani, H., & Purnami, A. S. (2015). Hubungan Self Efficacy, Motivasi, dan Prokrastinasi Akademik dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Se-Kecamatan Kraton Yogyakarta. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 3 (1), 25–32.

Christover, & Elvinawanty, R. (2020). Prokrastinasi Akademik Ditinjau dari Adversity Quetiont dalam Menyelesaikan Skripsi pada Mahasiswa. Psyche 165 Journal, 13 (2), 147–153.

Fathurrohman, M., & Sulistyorini. (2012). Belajar & Pembelajaran: Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standar Nasional (1st ed.). Yogyakarta: Teras.

Ghufron, N., & Risnawita, R. (2020). Teori-Teori Psikologi (3rd ed.). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hamim, S. (2018). Hubungan antara Prokrastinasi Akademik dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah 2 Kota Kediri Tahun Ajaran 2016/2017. Simki-Pedagogia, 2 (3), 1–7.

Ilyas, M., & Suryadi. (2017). Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa di SMA Islam Terpadu (IT) Boarding School Abu Bakar Yogyakarta. Journal An-Nida’, 41 (1), 71–82.

Jauhar, S., & Nurdin, M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 1(2), 142.

Megiantara, A., Justitia, D., & Djunaedi. (2014). Hubungan antara Prokrastinasi Akademik dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP 137 Jakarta. INSIGHT: Jurnal Bimbingan Konseling, 3 (1), 7–12.

Rukayah, Hafid, A., & Jauhar, S. (2020). Perbandingan Penerapan Media Audiovisual Dan Media Lingkungan Dalam Menulis Puisi Siswa Kelas V SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(3), 2013.

Saman, A. (2017). Analisis Prokrastinasi Akademik Mahasiswa (Studi pada Mahasiswa Jurusan Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Fakultas Ilmu Pendidikan). Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling, 3 (2), 55–62.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (1st ed.). Bandung: Alfabeta.

Suhardi. (2020). Penerapan Metode BimCaBel PJBB (Jangan Pernah Berhenti Bertanya) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(2), 196.

UU Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Bab II Pasal 3 (Patent No. 20).http://simkeu.kemdikbud.go.id/index.php/peraturan1/8-uu-undang-undang/12-uu-no-20-tahun-2003-tentang-sistem-pendidikan-nasional

Yudistiro. (2016). Hubungan Prokrastinasi Akademik dengan Prestasi Belajar Siswa yang Aktif dalam Kegiatan Ekstrakurikuler. Psikoborneo, 4(2), 305–309.

Zuraida. (2017). Hubungan Prokrastinasi Akademik dengan Prestasi Belajar pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Potensi Utama. Kognisi Jurnal, 2(1), 30–41.


Article Metrics

Abstract view : 380 times | PDF view : 63 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected] HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats