HUBUNGAN ANTARA ADVERSITY QUOTIENT DAN MOTIVASI BERPRESTASI SISWA SEKOLAH DASAR

mildani Putri(1*), Rahmawati Patta(2), Abd Kadir.A(3), muhammad amin(4),

(1) UNM
(2) UNM
(3) UNM
(4) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v2i1.27133

Abstract


The problem in this study is the low ability of students in overcoming the problems faced by using their intelligence.This study aims to determine whether there is a correlation between adversity quotient and achievement motivation of fifth grade elementary school students. The population in this study were all fifth grades students of SD Gugus III Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone in the 2020/2021 academic year totaling 169 students, while the sample was 124 students using probability sampling technique, namely simple random sampling. Data analysis used inferential data analysis used Spearman Rank. Data was collected using adversity quotient and achievement motivation questionnaires. The results of this study also show that the sig-tailed < p-value (0.0001 < 0.05) at the 5% significance level. Thus, H0 is rejected and H1 is accepted. From the results of the study, it was concluded that there was a significant relationship between the adversity quotient and the achievement motivation of fifth grade elementary school students. Aspects of Adversity Quotient and students must also know the impact of the problems they face so that they are able to solve the problems they face.


Full Text:

PDF

References


Amir, M. A. A. 2017. Meningkatkan motivasi berprestasi peserta didik. Surabaya: CV. Garuda Mas Sejahtera.

Aswal, N. F., Rosniati, & Novianti. (2021), April 26-30. Wawancara pribadi.

Cesarini, D. A., Yusuf, M., & Syifa, L. 2020. Hubungan antara adversity quotient dan motivasi berprestasi dengan kecemasan berbahasa asing pada mahasiswa tingkat akhir program sarjana UNS. Seurune Jurnal Psikologi Unsyiah, 3(1), 77–99. https://doi.org/10.24815/s-jpu.v3i1.15631

Edwin, R. (2016). Hubungan Adverstity Quotient dengan Motivasi Berprestasi pada Mahasiswa yang mengikuti Organisasi Intra (BEMFA). Skripsi. Psikologi.

Farisuci, R. M., Budiman, & Lukmawati. 2019. Motivasi berprestasi dengan adversity quotient pada siswa madrasah aliyah di kota Palembang. Jurnal Psikologi Islami, 5(1), 74–82.

Febriana, R. 2019. Hubungan antara kecerdasan emosional dan adversity quotient dengan penyesuaian diri pada siswa asrama tahun pertama MAN 1 Bandar Lampung tahun ajaran 2019/2020. UIN Raden Intan Lampung.

Istianah, I. 2017. Skripsi hubungan motivasi berprestasi dan self efficacy dengan adversity question siswa kelas 9 SMP Negeri 2 Brangsong tahun ajaran 2016/2017 Kec. Brangsong Kab. Kendal. 39

Kemendikbud. (2003). Undang-undang sistem pendidikan nasional.

Kusumawati, E. D. 2017. Pengaruh adversity quotient terhadap regulasi diri siswa kelas khusus olahraga ( KKO ) SMP Negeri 13 Yogyakarta. Pendidikan Madrasah, 2, 125.

Mirdanda, A. 2018. Motivasi berprestasi & disiplin peserta didik serta hubungannya dengan hasil belajar. (1st ed.). Pontianak:Yudha English Gruop.

Musfirah. (2020). JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray ( TSTS ) Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Mata Kuliah Bimbingan dan Konseling Mahasiswa PGSD. 3, 332–338.

Nurhayati, & Noram, F. 2013. Pengaruh adversity quotient (AQ) dan motivasi berprestasi terhadap prestasi belajar matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1), 73.

Patta, R. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V SD Inpres 6/75 Ta’ Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 1(1), 40. https://doi.org/https://doi.org/10.26858/jkp.v1i1.5066

Putri, V. 2019. Pengaruh motivasi berprestasi terhadap organizational citizenship behavior pada karyawan PDAM Titanandi cabang Cemara Medan. 22.

Saputri, S. M. 2019. Motivasi berprestasi peserta didik kelas atas mengukuti kurikuler bola voli di SD Negeri Bubutan Tahun Ajaran 2018/2019.

Setiarto, R. A. 2020. Hubungan antara AQ (adversity quotient) dengan motivasi berprestasi pada siswa MTsN 8 Madiun (hal. 51).

Soejipto, H. N. 2016. Self eficacy training dan peningkatan adversity quotient pada tenaga pemasaran. Yogyakarta: K-Media.

Stoltz, P. G. 2000. Adversity quotient mengubah hambatan menjadi peluang (H. Yovita (ed.)). Jakarta: Grasindo Gramedia Widiasahana Indonesia.

Syarif, A. (2016). Hubungan adversity quotient dengan task commitment dalam menyelesaikan Tugas Laporan Praktikum Laboratorium Mahasiswa Pendidikan Biologi. 04.


Article Metrics

Abstract view : 255 times | PDF view : 36 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected] HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats