Hubungan Interaksi Sosial Siswa di Sekolah dengan Prestasi Belajar IPS Siswa Kelas IV SD Inpres 17 Bajoe

Ainun Fitri(1*), muh Idris Jafar(2), sudirman sudirman(3),

(1) UNM
(2) UNM
(3) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v1i2.24462

Abstract


This study is a correlation study that aims to know the relationship of social interaction of students in schools with the achievement of learning IPS grade IV SD Inpres 17 Bajoe Tanete Riattang Timur District Bone. The research approach is a quantitative approach. This type of research is correlation research. Research data were obtained through questionnaires and documentation. The population in the study were all grade IV students of SD Inpres 17 Bajoe Tanete Riattang Timur Subdistrict Bone District in the 2020/2021 school year as many as 48 students. The numbered off 48 students were samples. Data analysis technique is Correlation Analysis, the results showed the relationship of social interaction of students in schools with the achievement of learning IPS grade IV SD Inpres 17 Bajoe Tanete Riattang Timur Bone District belongs to the moderate category and there is a significant relationship.

 

 


Full Text:

PDF

References


Amran, M. dan. (2020). Penerapan pembelajaran keterampilan proses untuk meningkatkan pemahaman siswa SD kelas IV pada materi konsep energi bunyi. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(2), 130–131.

Emzir. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 4(2).

Hasan, K., & Lestari, A. (2020). Penerapan model somatic, auditory, visualization, dan intelectually (SAVI) untuk meningkatkan hasil belajar pada mata pelajaran IPS siswa kelas IV. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(2), 165–169.

Ismail. (2019). Pentingnya Sosialisasi Bagi Anak. Jurnal Ilmiah Sosiologi Agama (JISA), 2(1), 32.

Martono, N. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Analisis Isi Analisis Data Sekunder. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 2(1).

Miftahur Aziz, R. (2013). Hubungan Interaksi Sosial Siswa di Sekolah dengan Hasil Belajar ektifitas pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 2(1).

Nuraida, A., Halimah, M., & Rokhayati, A. (2014). Pengaruh Interaksi Sosial Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Kelas Vi Sd Negeri Salebu Kecamatan Mangunreja. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1).

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Pasal 1 Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan.

Sudariyanto. (2010). Interaksi Sosial (2019th ed.). Alprin.

Sudaryono. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Mix Method. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 3(02).

Sudjana, N. (2014). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. rineka cipta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suriansyah, A. (2011). Landasan pendidikan. COMDES.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.


Article Metrics

Abstract view : 541 times | PDF view : 74 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected] HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats