Analisis Kebiasaan Membaca Buku IPA Siswa Kelas V SD Inpres 6/75 TA Kecamatan Tanete Riattang Kabupaten Bone
(1) UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR
(2) UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR
(3) UNM
(4) UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v2i1.24225
Abstract
The problem in this study is to describe the habit of reading science books for fifth grade students of SD Inpres 6/75 TA, Tanete Riattang District, Bone Regency. This research is a type of qualitative research with a descriptive method that describes the habit of reading science books for fifth grade students which includes reading time, reading time, reading place, reading position, taking notes or not taking notes on important things from reading, scheduled, reading in a quiet or crowded atmosphere. , summarize the contents of the reading, and use the school library in reading activities. From the results of this study, it can be said that the habit of reading science books for fifth grade students is fairly good. However, there are still some students who do not have a good habit of reading science books from the description of reading habits, such as, not making good use of the library as a place to read and not taking notes on important things from what they read. So there are some students who do not have good reading habits.
Keywords: Habits; Read; natural Science
Full Text:
PDFReferences
A Poipessy, A., & Umasangadji, M. (2018). Pembuatan Aplikasi Jadwal Kerja Karyawan Berbasis Web Pada Stasiun Pengisian Bahan Bakar Umum (Spbu) Kalumata Ternate. IJIS - Indonesian Journal On Information System, 3(1), 37–45. https://doi.org/10.36549/ijis.v3i1.40
Apriliya, S., Hodidjah, & Kholifah, U. (2015). Representasi Latar Waktu Dalam Cerita Anak Indonesia. 1995, 155–161.
Asih, A. S. T. (2016). Hubungan antara Kebiasaan Membaca dan Penguasaan Koskata dengan Kemampuan Membaca Pemahaman. Jurnal Acarya Pustaka, 2, No. 1.
Ayu, I. G. B. P., & Rahayu, K. I. (2014). Perilaku Mencatat dan Kemampuan Memori pada Proses Belajar. Jurnal Psikologi Udayana, 1(2), 241–250. https://doi.org/10.24843/jpu.2014.v01.i02.p03
Dalman. (2017). Keterampilan Membaca. Jakarta: Rajawali Pers.
Dewi, P. (2013). Hubungan Antara Kebiasaan Membaca Dengan Pemahaman Bacaan Siswa Kelas VIII SMP Di Kecamatan Kalasan Sleman. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.
Nilamsari, N., Soebijanto, Lientje, & Setokoesomo. (2015). Bangku ergonomis untuk memperbaiki posisi duduk siswa sman di kabupaten gresik (. Jurnal Ners, 10(1), 87–103.
Noor, J. (2017). Metodologi Penelitian. Jakarta: Kecana.
Perwira, D. S., & Pramitasari, D. (2019). Perilaku Pemilihan Tempat Duduk Pada Perpustakaan Jurusan Teknik Arsitektur Universitas Gadjah Mada. JURNAL ARSITEKTUR GRID – Journal of Architecture and Built Environment, 1(1), 20–29.
Rusniasa, N. ., Dantes, N., & Suarni, N. . (2021). Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas IV SD Negeri I Penatih. Jurnal Pendiidikan Dasar Indonesia, 5 No 1, 53–63.
Sari, S. R. (2018). Pengaruh Kebiasaan Membaca (Reading Habits) Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Prodi S1 Ilmu Perpustakaan Fakultas Abad Dan Humaiora UIN Arraniry Angkatan 2013. Skripsi.
Satriani, D. (2021). Hubungan Antara Minat Baca Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V SD Gugus I Kecamatan Ulaweng Kabupaten Bone. JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5, No.1(1), 92–97.
Sisilia, I., & Amalia, F. N. (2020). Kebiasaan Membaca, Penguasaan Diksi, dan Kemampuan Menulis Teks Eksposisi. Didactique Bahasa Indonesia, 1, 80.
Sudarto, & Tawil, M. (2019). Karakteristik Bahan Ajar IPA Terpadu Berbasis Kontroversi. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Analisis, 3, No. 3, 211–216.
Sugiati, U. (2012). Pentingnya Pembinaan Kegiatan Membaca Sebagai Implikasi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Basastra, vol 1, No, 11.
UUD 1945 Dan Amandemennya. (2014). Rosta Karya.
Yawu, S., Efendi, & Barasandji, S. (2017). Peningkatan Kemempuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Metode Permainan Bahasa Di Kelas I SDN Mire. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 5(2), 52–63. https://media.neliti.com/media/publications/113664-ID-peningkatan-kemempuan-siswa-membaca-perm.pdf
Yuliani, I. (2012). Hubungan Minat Baca Buku IPA Siswa Kelas V SD Se Gugus 3 Kecamatan Pleret Kabupaten Bantul Yogyakarta Tahun Ajaran 2011-2012. Skripsi. Universitas Negeri Yogjakarta.
Article Metrics
Abstract view : 185 times | PDF view : 38 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone
Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar
Office:
Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: jppsdunm@gmail.com HP: 085299249197