Analisis Efektivitas Pembelajaran Tematik melalui Daring di Kelas IV SD Inpres 6/86 Biru

Dhea Amanda Febriani(1), Abd Hafid(2), Sudirman Sudirman(3*),

(1) FIP UNM
(2) FIP UNM
(3) FIP UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v1i1.22968

Abstract


The problem in this study is that educators only give assignments to students without giving explanations first, educators do not use technology to convey learning so that students find it difficult to understand the learning delivered.This research is a qualitative descriptive research. Aims to describe a picture of the effectiveness of thematic learning through online. The results showed that it was difficult for educators to integrate several subjects into one theme, educators did not use interesting and appropriate learning methods/media in learning, educators did not provide direct and meaningful experiences for students, students were not able to fully understand learning. The conclusion of the study is that thematic learning through online is not effective in learning.

Full Text:

PDF

References


Abduh, M., Nugroho, & Siskandar. (2014). Evaluasi Pembelajaran Tematik Dilihat Dari Hasil Belajar Siswa. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 1 (1), 1–9.

Asriadi. (2021). Manajemen Pembelajaran Daring Berbasis Kolaborasi dalam Meningkatkan Efektivitas Belajar. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5 (2), 274–280.

Dewi, T. A. P., & Sadjiarto, A. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 5 (4), 1909–1917.

Efendi, A. P. (2020). Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah. Jarnu Untung.

Hafid, A., Rosmalah, R., & Sultan, S. (2019). Efektifitas Penerapan Pendidikan Karakter Pada Kurikulum 2013 Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar Inpres 6/75 Ta’ Tanete Riettang Kabupaten Bone. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3(3), 283-293.

Hilna, P., Maula, H. L., & Uswatun, A. D. (2020). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi COVID-19 pada Pendidik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4 (4), 861-872.

Juliya, M., & Herlambang, Y. T. (2021). Analisis Problematika Pembelajaran Daring dan Pengaruhnya terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Genta Mulia, 12 (1), 281–294.

Kadir, A., & Asrohah, H. (2014). Pembelajaran Tematik. Rajawali Press.

Kurnianti, I. D., & Nuroso, H. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Kelas 1 Tema 4 Sub Tema 2 melalui Pembelajaran Zoom dengan Media Power Point SD Negeri 01 Lambur Kecamatan Kandangserang Kabupaten Pekalongan. Jurnal Pendidikan Dan Profesi Pendidik, 6 (1), 114–125.

Kusumaningrum, B., & Wijayanto, Z. (2020). Apakah Pembelajaran Matematika secara Daring Efektif? Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11 (2), 136–142.

Muklis, M. (2012). Pembelajaran Tematik. Jurnal Fenomena, 4 (1), 63–76.

Nurkholis. (2013). Pendidikan dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1 (1), 24–44.

Sidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Nata Karya.

Sisdiknas. (2003). Sistem pendidikan nasional. Direktorat Pendidikan Menengah Umum.

Surat Edaran Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi (PAN&RB) Nomor 50/2020 tentang Perubahan Kedua atas Surat Edaran Menteri PAN & RB Nomor 18/2020

Sutopo. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. UNS.

Undang-undang Dasar Republik Indonesia 1945 Pasal 31 Ayat 1.

Undang-undang Dasar Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta


Article Metrics

Abstract view : 344 times | PDF view : 56 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: jppsdunm@gmail.com HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats