Pelatihan Pembuatan Alat Peraga Replika Sel Hewan dan Sel Tumbuhan di SMPN 1 Wonomuyo

Dien Aulia Bansu(1*), Ramlawati Ramlawati(2), Sitti Rahma Yunus(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


Meaningful learning is the process of relating new information obtained and then linked to the structure of understanding that has been known in the learning process. Teachers need learning media that can support student understanding. Media is needed to visualize abstract material so that it can be more easily understood by students. Learning media that can be used in science learning are teaching aids. After making observations at SMP Negeri 1 Wonomulyo, it is known that the material of the life organization system is one of the materials that is difficult to understand because many use foreign terms such as organelle names and the size of microscopic cells make this material abstract. Service activities begin with observation of the needs of teaching aids to the evaluation and exhibition stages. Based on data analysis of evaluation instruments on simple science props made, it shows that animal cell replica props and plant cells can increase students' interest and understanding. The use of science props replicas of animal cells and plant cells is effective with a percentage of 78.4% and is in practical cateroggy, so it can be known that the teaching aids developed and used are able to measure competence in student learning.

Keywords


Media; Props; Replica Cells.

Full Text:

PDF

References


Apriliyanti, D. D., Sri H., & Arif W. (2015). Pengembangan Alat Peraga IPA Terpadu pada Tema Pemisahan Campuran untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. Unnes Science Education Journal, 4(2), 835-841.

Aryuningsih, I., & Abdul, R. Z. (2022). Upaya Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar IPA melalui Pembelajaran Daring Berbasis Whatsapp Group pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Buntulia Semester 2. Jurnal Pendidikan Nonformal, 8(1), 491-501.

Budiman, A., Inggriani, A. S., Prasetyo, Y.A., Fauziah, N., & Septiana, N. (2016). Model Pembelajaran IPA dengan Alat Peraga Sederhana untuk Meningkatkan Pemahaman dan Kreativitas Siswa di MTS Ma’Arif Cikeruh, Jatinangor. Junal Aplikasi Ipteks untuk Masyarakan, 5(1), 56-60.

Dewi, A. R., Mustika W, Mastuang. (2019). Pengembangan Alat Peraga Materi Tenakan untuk Siswa SMP dalam Melatihkan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 7(1), 43-52.

Diatri, F.I., Abdurrahman, & Undang R. (2014). Pengembangan Alat Peraga IPA Berbasis Teknologi Murah Materi Tekanan di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 91-103.

Fikri, H., & Ade, S. M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif. Samudra Biru; Yogyakarta.

Fikti, A. A., Syamsul A., Muhammad, F. F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Mata Pelajaran IPA SMP/MTs Kelas 7 pada Materi Fisika Suhu dan Kalor. International Conference on Islamic Education, 2, 51-60.

Firdaus, A. N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Replika Sel Hewan dan Sel Tumbuhan di MA Negeri 10 Jombang. Journal of Education and Management Studies, 6(2), 7-11.

Hasan, M., dkk. (2021). Media Pembelajaran. Tahta Media Group.

Hidayat, A. & Elok, S. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP. E-Jurnal Pendidikan Sains, 8(3).

Islami, N. A., Hasanuddin, Sitti, R. Y. (2020). Implementasi Penggunaan Alat Peraga IPA untuk meningkatkan Keterampilan Psikomotorik dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IX di SMP Negeri 2 Marioriwawo. Jurnal IPA Terpadu, 3(2), 62-74.

Kustiati, T. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif sebagai Media Pembelajaran IPA. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 10(1), 81-92.

Rahman, A., Eti, E., & Bambang, E. (2018). Profil Kreativitas dan Pemahaman Konsep Siswa pada Subkonsep Organel Sel Hewan dan Tumbuhan. Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 13(2), 24-30.

Rasyid, Y. L., Brave, A. S., & Arthur, M. R. (2021). Animasi Interaktif Pembelajaran Sel Hewan dan Tumbuhan. Jurnal Teknik Informatika, 16(2), 175-182.

Wardani, A. M., Anggi, N. Y. S., & Mar’atus S. (2022). Implementasi Booklet pada Materi Kingdom Fungi dengan Pendekatan Kearifan Lokal Guna Meningkatkan Daya Tarik Peserta didik dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 2(3), 326-335.


Article Metrics

Abstract view : 75 times | PDF view : 50 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dien Aulia Bansu, Ramlawati Ramlawati, Sitti Rahma Yunus


Published by:

Program Studi Pendidikan IPA, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar