Peningkatan Pemahaman Guru-Guru MTS Jeneponto dalam Desain Penilaian Pembelajaran

Asham Bin Jamaluddin(1*), Halifah Pagarra(2), Rachmawaty Rachmawaty(3), Abd Muis(4), Muhammad Ansarullah S. Tabbu(5), Hartono Hartono(6),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(5) Universitas Negeri Makassar
(6) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


Assessment in learning is an important component in monitoring learning progress, learning outcomes, and detecting the need for continuous improvement of student learning outcomes. The purpose of this research is to provide strengthening and understanding of MTS Madaniyah Gunung Silanu, Jeneponto teachers in learning design and assessment. The methods used in this research are; a) Observation; b) Training; c) Independent / Structured Tasks; d) Task Review; and e) Evaluation. Based on the results of the implementation of this training activity, it can be concluded that there is an increase in the ability of MTS teachers regarding learning design and assessment. The results can be seen from the activities that run well and conducive and the positive response of the trainees to the questionnaire given with an average score of 3.47.


Keywords


Teachers; Learning Design; Assessment.

Full Text:

PDF

References


Andriyania, N., Asnawib, Piliangc, W. S. H., & Nasution, W. E. P. (2022). Pelatihan Penilaian Pembelajaran Sastra untuk Tim MGMP Bahasa Indonesia Tingkat SMA Kota Pekanbaru. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian: Sastra, Bahasa, Dan Pendidikan, 1(2), 133-139.

Armanto, D., Suprayetno, E., Sinaga, K., & Sugiarto, A. (2021). Pelatihan Penyusunan Instrumen Penilaian Berbasis Hots Bagi Guru Sd It Taman Cahaya Siantar. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 379-386.

Hilaliyah, T. (2018). Penilaian Berbasis Kelas. Jurnal Membaca (Bahasa Dan Sastra Indonesia), 3(1), 73.

Jamaluddin, A. Bin, Zubaidah, S., Mahanal, S., & Bahri, A. (2023). SIRI (Stimulation, Investigation, Review, and Inference) Learning Model to Promote Creative Thinking. AIP Conference Proceedings, 2569(January).

Kamaruddin, E., & Avianti, A. (2019). Upaya Peningkatan Kinerja Guru Melalui Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Electronic Learning pada Proses Pembelajaran di Dalam Kelas. Pengabdian Masyarakat, 2.

Kartini, H., Yuniawatika, Bintartik, L., & Winahyu, S. E. (2017). Pelatihan Penilaian Hasil Belajar Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 1(1).

Kemendikbud. (2016). Modul 05 Penilaian Hasil Belajar.

Lekatompessy, J., Lekatompessy, F. M., Lekawael, R. F. J., & Manuputty, R. (2022). Pelatihan Pengembangan Model Penilaian Pembelajaran Bahasa Inggrisbagi Guru-Guru Bahasa Inggris SMP/SMA. GABA-GABA: Jurnal Pengabdian Masyarakat Dalam Bidang Pendidikan Bahasa Dan Seni, 2(1), 129-134.

Magdalena, I., Fauzi, H. N., & Putri, R. (2020). Pentingnya Evaluasi Dalam Pembelajaran Dan Akibat Memanipulasinya. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(2), 244-257.

Meriana, T., & Murniarti, E. (2021). Analisis Pelatihan Asesmen Kompetensi Minimum. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2), 110-116.

Prilianti, R. (2020). Presepsi Peserta Diklat Penilaian Pembelajaran terhadap Pemanfaatan Aplikasi Class123 untuk Penilaian Sikap. Jurnal Edutrained : Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan, 4(1), 45-52.

Sri Sulistyorini, Hardjono, Harmanto, A. E. A. (2015). Pelatihan Pengembangan Penilaian Otentik Dan Penulisan Rapor SD Kurikulum 2013 Bagi Guru-Guru Sd Dinas Pendidikan Kecamatan Gayamsari Kota Semarang. Abdimas, 19(1), 57-62.

Widodo, M., Sunarti, I., Samhati, S., & Sumarti. (2019). Pelatihan Penilaian Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Bagi Guru-Guru Bahasa Indonesia Di Bandar Lampung. Prosiding Senapati Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Teknologi Dan Inovasi, 6-13.


Article Metrics

Abstract view : 150 times | PDF view : 16 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Asham Bin Jamaluddin, Halifah Pagarra, Rachmawaty Rachmawaty, Abd Muis, Muhammad Ansarullah S.Tabbu


Published by:

Program Studi Pendidikan IPA, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar