DEVELOPMENT OF A GOOGLE FORM-BASED THREE TIER DIAGNOSTIC TEST INSTRUMENT TO IDENTIFY MISCONCEPTIONS OF GRADE VII STUDENTS ON THE THEME OF HEAT AROUND US
(1) Department of Science Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
(2) Department of Science Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
(3) Department of Science Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.35580/ipaterpadu.v8i1.59609
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Arum, N.E., Sjaifuddin, S., & Taufik, A.N. (2022). Pengembangan Instrumen Soal HOTS (Higher Order Thinking Skill) Berbasis Quizizz pada Pembelajaran IPA Daring Tema Hipertensi untuk SMP Kelas VIII. EKSAKTA: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 7(2), 270-279. http://dx.doi.org/10.31604/eksakta.v7i2.270-279.
Asiani, A., Sjaifuddin, S., & Biru, L.T. (2022). Analisis Komponen Sikap Ilmiah Siswa Dalam Buku Teks Pelajaran IPA SMP Kelas VII Pada Tema Panas Di Bumiku. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 113-119. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.1.113-119.
Abbas, M. L. H. (2018). Three Tier Diagnostic Test. Ed-Humanistics, 1(2), 83–92.
Devi, S., Sjaifuddin, S., & Nestiadi, A. (2023). Pengembangan E-book Berbasis Web (Google Sites) dalam Mengatasi Learning Loss Siswa Kelas IX SMP pada Tema Lingkungan Sahabat Kita. EKSAKTA: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 8(1), 48-56. http://dx.doi.org/10.31604/eksakta.v8i1.48-56.
Heru, Srimulyani, S. (2014). Penerapan Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Webbed Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAS Pada Tema Roket Air di Kelas VIII SMP Negeri 1 Dlanggu Mojokerto. UNESA.
Hidayat, F. A., Irianti, M., & Faturrahman. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa dan Faktor Penyebabnya pada Pembelajaran Kimia di Kabupaten Sorong. Jurnal Inovasi Pembelajaran IPA, 1(1), 1–8.
Kamilah, D. S., & Suwarna, I. P. (2019). Pengembangan Three-Tier Test Digital Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Pada Konsep Fluida Statis. Edusains, 8(2), 212–220. https://doi.org/10.15408/es.v8i2.5192
Krathwohl. D. R. (2002). A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. (Vol. 41, Number 4). College of Education, The Ohio State University.
Lukum, A. (2015). Evaluas Program Pembelajaran IPA SMP Menggunakan Model Countenance Stake. Universitas Negeri Gorontalo. 19(1), 25–37.
Ma'rifah, E., Parno., Mufti, N., (2016). Identifikasi kesulitan siswa pada materi suhu dan kalor. Seminar Nasional Pendidikan. Universitas Negeri Malang. 124–133.
Mubarak, S. dkk. (2016). Pengembangan Tes Diagnostik Three Tier Multiple Choice Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Peserta Didik Kelas Xi. Journal of Innovative Science Education, 5(2), 101–110.
Putra, I.B.P., Angga, N., Made. Pujani., Prima. P., Juniartina. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa. Universitas Pendidikan Ganesha.
Riduwan. (2012). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian, Bandung: Alfabeta.
Septiani, A.D., Sjaifuddin, S., & Berlian, L. (2022). Pengembangan Instrumen Evaluasi Tes Two-Tier Multiple Choice Berbasis Literasi Sains Siswa Kelas VII Pada Tema Hujan Asam. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 8(1), 167- 174. https: 10.22437/bio.v8i1.17305.
Sudijono, A. (2012). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Thiagarajan, S. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children. A Sourcebook, MC, 195.
Wiyono, F. M., Sugiyanto, S., & Yulianti, E. (2016). Identifikasi Hasil Analisis Miskonsepsi Gerak Menggunakan Instrumen Diagnostik Three Tier Pada Siswa Smp. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 6(2), 61. https://doi.org/10.26740/jpfa.v6n2.p61-69
Wulandari, F., Sjaifuddin, S., & Vitasari, M. (2022). Analisis Miskonsepsi Siswa Pada Mata Pelajaran IPA SMP Kota Tangerang Tema Pemanasan Global dengan Metode CRI (Certainty of Response Index). Eksakta: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 7(2), 303-314. http://dx.doi.org/10.31604/eksakta.v7i2.303-314.
Article Metrics
Abstract view : 16 times | PDF view : 0 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Published by:
Program Studi Pendidikan IPA FMIPA
Universitas Negeri Makassar
Alamat Redaksi:
Indexed By:
Jurnal IPA Terpadu (JIT) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.