THE INFLUENCE OF VIRTUAL LABORATORY-BASED LEARNING MEDIA ON THE LEARNING OUTCOMES OF CLASS VII STUDENT OF SMP NEGERI 4 MALLUSETASI

Syerlinda Syerlinda(1), Muh. Tawil(2*), Sitti Rahma Yunus(3),

(1) Department of Science Education, Universitas Negeri Makassar, Indonesia
(2) Department of Science Education, Universitas Negeri Makassar, Indonesia
(3) Department of Science Education, Universitas Negeri Makassar, Indonesia
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/ipaterpadu.v8i1.59576

Abstract


This study aims to determine: (1) the level of learning outcomes of eighth-grade students using virtual laboratory media and conventional media, (2) there is a difference in students’ learning outcomes who taught by using virtual laboratory-based learning media and conventional media. Sample used purposive sampling technique with a population of all eighth-grade students at SMP Negeri 4 Mallusetasi consisting of 3 classes with a total of 64 students. There are 21 students in the experimental class and 16 students in the control class. The instruments in this study were a previously validated pretest and posttest learning outcome tests in the form of multiple-choice questions through Google Form. Validity analysis applied Gregory analysis, with a consistency coefficient of 100% where indicates strong consistency of the instrument. Data analysis techniques included descriptive and inferential analysis. The results of the analysis concluded that: (1) The level of learning outcomes of students after being taught using virtual laboratory-based media is categorized as low with score 0,19 and students after being taught using conventional media is categorized as low with score 0,10 (2) There is a difference in the learning outcomes of students in the use of virtual laboratory media and conventional.


Full Text:

PDF

References


Ansyar, R. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press Jakarta.

Arikunto, S. (2016). Dasar- Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Bella Maulida Habibah, S. M. (2020). Konsep Layanan Responsif bagi Siswa yang Mengalami Kesulitan Belajar secara Daring Dimasa Pandemi Covid 19. Journal of Guidance and Counseling, 305-322.

Dewa, E. (2020). Pengaruh Penggunaan Daring Berbantuan Laboratorium Virtual Terhadap Minat dan Hasil Belajar Kognitif Fisika. Jurnal Riset, Teknologi, dan Inovasi Pendidikan, 351-359.

Dewi, E. (2018). Metode Pembelajaran Modern dan Konvensional Pada Sekolah Menengah Atas. Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 44-52.

Ekantini, A. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran IPA di Masa Pandemi Covid-19 : Studi Komparasi Pembelajaran Luring dan Daring pada Mata Pelajaran IPA SMP. Jurnal pendidikan Madrasah, 187-193.

Hake, R. R. (1999). Analyzing Change Gain Score. Amerika: American Educational Research Methodology.

Halimah, N., Suma, K., & Sarini, P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Berbantuan Media Virtual Laboratory Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia, 2, 36-46.

Handhika, J. (2020). Pembelajaran Sains di Era Akselarasi Digital. Magetan: CV. AE Media Grafika.

Hendrawati, R., Prastowo, S. H., & Supeno. (2018). LKS Berbasis Virtual Lab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Elastisitas dan Hukum Hooke. Seminar Nasional Pendidikan Fisika, 3, 148-152.

Hikmah, N., Saridewi, N., & Agung, S. (2017). Penerapan Laboratorium Virtual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Kimia dan Pendidikan, 2, 186-195.

Hikmawati, Sutrio, & Kusdiastuti, M. (2019). Pengenalan pHET Simulation Sebagai Laboratorium Virtual Untuk Membantu Pemahaman Konsep Fisika pada Peserta Didik SMAN 1 Gerung Tahun 2019. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, , 2, 480-483.

Indonesia, T. P. (2007). Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bagian 3 Pendidikan Disiplin Ilmu. Bandung: PT. Imperial Bhakti Utama.

Kemendikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Kemendikbud.

Khoiriroh, F., & Shofiyah, N. (2019). Perbedaan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas VIII Pada Penggunaan Laboratorium Riil dengan Laboratorium Virtual di SMP Negeri 1 Candi. Proceedings of the ICECRS (pp. 299-305). Siduarjo: ojs.umsida.ac.id.

Riyana, C. (2012). Media Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama Republik Indonesia.

Rosidah, A. (2020, September 15). Pemanfaatan Fitur Laboratorium Maya Pada Portal Rumah Belajar untuk Pembelajaran Jarak Jauh. Jakarta: LPMP DKI

Rosyada, D. (2008). Media Pembelajaran. Ciputat: Gaung Persada (GP) Press.

Sanjaya. (2011). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sinar. (2018). Metode Active Learning. Yogyakarta: Deepublish.

Siti Zubaidah, S. M. (2017). Ilmu Pengetahuan Alam. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Sudjana. (2005). Metode Statistika. Bandung: Tarsito.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sumiharsono, R., & Hasanah, H. (2017). Media Pembelajaran. Jember: Pustaka Abadi.

Suyanti, R. D. (2010). Strategi Pembelajaran Kimia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tiro, M. A. (2005). Analisis Korelasi dengan Data Kategori. Makassar: Andira Publisher.

Tiro, M. A. (2015). Dasar- Dasar Statistika Edisi Keempat. Makassar: Andira Publisher Makassar.

Trisnawati, D. d. (2019). Efektivitas Model NHT Berbantu Laboratorium Virtual Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Keterampilan Proses Sains. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 227-234.

Trisnawati, D., & Yetri. (2019). Efektivitas Model NHT Berbantu Laboratorium Virtual Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Keterampilan Proses Sains. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2, 227-234.

Wahyuni, T. R., & Atun, S. (2019). Pengembangan Media Laboratorium Virtual Berbasis Inkuiri Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit. Jurnal Pendidikan, 4, 674-686.

Yaumi, M. (2018). Media dan teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.

Yudha, R. P. (2018). Motivasi Berprestasi & Disiplin Peserta Didik Serta Hubungannya dengan Hasil Belajar. Pontianak: Yudha English Gallery.

Zulmiyetri, N. d. (2020). Penulisan Karya Ilmiah. Jakarta: Prenadamedia Group.

Zulys, A. (2016). Fun Science. From Rumah Sain Indonesia: http://www.rumahsainsindonesia.com/scienceshow.htm


Article Metrics

Abstract view : 12 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:
Program Studi Pendidikan IPA FMIPA
Universitas Negeri Makassar

Alamat Redaksi:


Indexed By:

 

Creative Commons License
Jurnal IPA Terpadu (JIT) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.