Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi

Dewi Wahyuni(1*), Inanna Inanna(2), Marhawati Marhawati(3), Muhammad Hasan(4), Rahmatullah Rahmatullah(5),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(5) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijses.v1i1.14925

Abstract


The aim of this research is to increase the learning activities of student in economics subjects with the potentional for management of class X MIPA 3 Contry 3 Pangkep. This research is a classroom action research model conducted intwo cycles because it has reached an indicator of the success of the action. Indicator of the success of this study amounted to 75% positive activity, less than 20% negative activity. The subjects of this study were students of class X MIPA 3 in SMA Country 3 Pangkep in the academy year 2019/2020 which amounted to 32 students. Data collection techniques in this study used observers, interviews and documentations. Research show that the application of the learning mod based learning can increase student learning activities by 51% in cycle I and 76% in cycle II.

Full Text:

PDF

References


Amir, Taufik. (2009). inovasi pendidikan melalui problem based learning. Jakarta: Prenada Media Group. Annisa Ratna Sari. (2013). Strategi Blanded Learning Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Dan Kemampuan Critical Thinking Mahasiswa Di Era Digital. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Vol.XI, No, 2, Tahun 2013. Arends. (2008). Learning To Teach: Belajar Untuk Mengajar. Yogyakarta : Pustaka Pelajar. Depdiknas. (2003). Peraturan menteri nomor 20 tahun 2003, tentang sistem pendidikan nasional.

Djamaruh, Syaiful Bahri Dan Aswan Zain. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta. Erniwati. (2015). Upaya peningkatan aktivitas belajar sejarah siswa melalui pembelajaran cooperatif learning tipe snowball throwing di kelas xi ips 3 sma negeri 1 pasaman . Jurnal pendidikan indonesia (vol. 1, nomor 1, oktober 2015). Fathurahman, muhammad. (2017). Belajar & pembelajaran moderen konsep dasar, inovasi dam teori pembelajaran. Yogyakarta: Garudhawaca. Humalik oemar. (2001). Proses belajar mengajar.Jakarta : Bumi Aksara Huda, Miftahul. (2013). Model-model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta :pustaka pelajar. Rusman. (2010). Model-model pembelajaran mengembangkan profesionalisme guru. Jakarta: Rajawali Grafindo Persada. Rusmono. (2012). Strategi pembelajaran dengan problem based learning itu perlu: untuk meningkatkan profesionalitas guru. Bogor: Ghalia Indonesia. Sanjaya, Wina. (2008) . perencanaan & Desain Sistem Pembelajaran . Jakarta: Kencana Prenadamedia Group. Sugihartono, dkk. (2013). Psikologi pendidikan . Yogyakarta: Uny Press. Suharsimi, Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Suprihatiningrum, jamil. (2016). Strategi pempelajaran teori & aplikasi.yogyakarta: ArRuzz Media. Utrifani, a., & turnip, b.m. (2014). Pengaruh model pembelajaran problem based larning terhadap hasil belajar siswa pada materi pokok kinematika gerak lurus kelas x sma negeri 14 medan t.p.2013/2014. Jurnal inpafi, (vol. 2, nomor 2, hlm 9-16).


Article Metrics

Abstract view : 323 times | PDF view : 85 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.