Penerapan Media YouTube terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Telling the Time kelas VII

Aenul Fitrah(1*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/.v3i1.52356

Abstract


Abstract. The purpose of this research is to determine the use of learning media Youtube for teaching telling the time subject to class VII A students at SMP Negeri 6 Watampone, and to observe whether there is an improvement in students' learning outcomes. This research adopts the Classroom Action Research (CAR) method. The research stages include planning, action implementation, observation, and reflection. The research subjects in this study are all 28 students of class VII A. The data were analyzed thematically, and the findings revealed that the use of engaging YouTube learning videos positively influenced students learning outcomes. The research findings indicate an improvement in students' learning outcomes and their engagement during the learning process. Each research cycle shows improvement, with the average score in the initial assessment of 70.00 increasing to 88.00 in the final assessment. Based on these results, it is recommended that teachers implement innovative teaching models and utilize learning media. The utilization of instructional videos on YouTube needs to be optimized to enhance students' learning outcomes.

 

Keywords: Learning Media, Youtube, Student Learning Outcomes


Full Text:

PDF

References


Aka, K. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Sebagai Wujud Inovasi Sumber Belajar Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2a).

Anshori, S. (2018). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi sebagai media pembelajaran. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya, 2(1).

Dewi, S. Z., & Hilman, I. (2019). Penggunaan TIK sebagai Sumber dan Media Pembelajaran Inovatif di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 48-53.

Huda, I. A. (2020). Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi (TIK) terhadap kualitas pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 121-125.

Nurdyansyah & Andiek Widodo. (2017). Manajemen Sekolah Berbasis ICT. Sidoarjo: Nizamia Learning Center

Reddy, M. S. (2016). Importance of English Language in today’s World. International Journal of Academic Research, 3(4(2)), 179–184

Roestiyah. (2008). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Suradika, A., Gunadi, A. A., & Jaya, S. A. (2020, October). Penggunaan YouTube sebagai media pembelajaran jarak jauh pada kelas III sekolah dasar islam An-Nizomiyah. In Prosiding seminar nasional penelitian LPPM UMJ (Vol. 2020).

Suwarto, S., Muzaki, A., & Muhtarom, M. (2021). Pemanfaatan media youtube sebagai media pembelajaran pada siswa kelas XII MIPA di SMA Negeri 1 Tawangsari. Media penelitian pendidikan: jurnal penelitian dalam bidang pendidikan dan pengajaran, 15(1), 26-30.

Tinambunan, T. M. (2022). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Komunikasi Massa Dikalangan Pelajar. Jurnal Mutakallimin: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1).

Usfiyana, I., & Pratama, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash CS6 Untuk Mata Pelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Di SMP Al-Ishlah Semarang. Joined Journal (Journal of Informatics Education), 2(1), 60-70.

Usman, Moh.Uzer 2005. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.


Article Metrics

Abstract view : 34 times | PDF view : 30 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.