Keterampilan Berbicara Siswa Kelas X MIPA 3 di SMA Negeri 19 Makassar melalui Strategi REACH Communication

Mifthahul Jannah Lukman(1*), Salam Salam(2), Usman Usman(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/.v2i1.46621

Abstract


Abstract. This study aims to improve the speaking skills of tenth grade student at SMA Negeri 19 Makassar by using the REACH Communication strategy. This research was motivated by the low speaking ability of tenth grade students at SMA Negeri 19 Makassar. This type of research is classroom action research. The subjects in this study were 40 students of class X MIPA 3 SMA Negeri 19 Makassar. The data collection techniques used in the form of observation or observation techniques. While the data analysis technique uses descriptive quantitative analysis. The research instrument consists of researchers and supporting instruments in the form of observation guidelines and data analysis guidelines. The results showed that the speaking ability of class X MIPA 3 students at SMA Negeri 19 Makassar had increased by using the REACH Communication strategy. This increase is evidenced by the results of observations and the average value of speaking ability. The observation results show that students are more enthusiastic and enthusiastic in participating in the learning process. The average value also increased from 46.4% in cycle I to 52.58% in cycle II.

Keywords:Speaking Skills, REACH Communication Strategy


Full Text:

PDF

References


Adri. (2010). Peningkatan Keterampilan Berbicara dengan Menerapkan Teknik Debat Topik Siswa Kelas X SMAN 3 Takalar. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. Vol. 3, Tahun Ke-1.

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

AW, Suranto. (2011). Komunikasi Interpersonal. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2011

Duta, Nicoleta, et al. (2015). The Effective Communication in Teaching. Diagnostic Study Regarding the Academic Learning Motivation to Students. Procedia Social and Behavioral Sciences. Vol. 186, Pages 1007-1012.

Fatonah Siti. (2004). Pengantar Berbicara. Buku Ajar: Universitas Muhammadiyah Purwekertu.

KBBI. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). [online, diakses tanggal 5 November 2021].

Maindar G. A. & Mukti U. S.. (1991). Pembinaan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Munirah. (2018). Evaluasi Keterampilan Berbahasa Indonesia. Penerbit : CV. Berkah Utami.

Nurgiyantoro, B. (2010). Penilaian Pembelajaran Bahasa. Yogyakarta:BPFE

Olif. (2018). Lancar Berbicara. Jakarta: Penerbit Komunika.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 20 Tahun 2007

Ramadhan, Wahyu. (2020). Peningkatan Kemampuan Berbicara Siswa Kelas XI SMA Negeri 5 Pulau Kalu-Kalu Kuang melalui Penampilan Monolog Menggunakan Cerita Rakyat Sulawesi Selatan. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. UNISMUH: Makassar.

Salimah. (2011). Dampak Penerapan Bermain dengan Media Gambar Seri dalam Mengembangkan Keterampilan Berbicara dan Penguasaan Kosa Kata Anak Usia Dini. Edisi Khusus No. 1, Agustus 2011.

Sayuti, Suminto A. (2011). Menuju Pengajaran Bahasa dan Sastra yang Bermakna. Dalam Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2011). Risalah Kongres Bahasa Indonesia VIII “Pemberdayaan Bahasa Indonesia Memperkukuh Budaya Bangsa dalam Era Globalisasi (Pp.807-819). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan 2011.

Suparno. (2011). Pengajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Dalam Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2011). Risalah Kongres Bahasa Indonesia VIII “Pemberdayaan Bahasa Indonesia Memperkukuh Budaya Bangsa dalam Era Globalisasi (pp.820). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan 2011.

Widiyantoro, Agung., & Zamzani. (2016). Penilaian Autentik untuk Meningkatkan Motivasi dan Keterampilan Berbicara Siswa. Diksi 24(1).

Widjono. (2012). Bahasa Indonesia. Jakarta: Grasindo

Widyamartaya, A. (1990). Seni Menuangkan Gagasan. Yogyakarta: Kanisius.

Wildan, Zulkarnain. (2013). Dinamika Kelompok: Latihan Kepemimpinan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Wina, Sanjaya. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Yunita, Nurul Alfi. (2020). Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah 1 UNISMUH Makassar dengan Menggunakan Metode Bertukar Gagasan. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. UNISMUH: Makassar.

Zainuri, M. (2018). Efektivitas Komunikasi Interpersonal di SMA IT Babul Hikmah Kalianda Lampung Selatan. (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).


Article Metrics

Abstract view : 62 times | PDF view : 5 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.