Media Pembelajaran Ular Tangga dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Jerman

Ludgardis Ludgardis(1), Burhanuddin Burhanuddin(2*), Misnawaty Usman(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/.v1i2.37392

Abstract


Abstract. The purpose of this study was to obtain data and information about the effectiveness of Snakes and Ladders learning media in increasing the German vocabulary of class XI students of SMA Negeri 2 Komodo. This type of research is an experimental quantitative research model using a Pre-Experimental design in the form of One Group Pretest-Posttest Design. The population of this research is the students of class XI SMA Negeri 2 Komodo. The sample is 1 class, namely class XI Language and Culture which consists of 30 students. The sample of this study was selected using a total sampling technique. The data were collected using a test, while the research data were analyzed descriptively and inferentially with the t-test. The results of data analysis showed that the value of tcount was 79.31 ttable 2.002 at a significant level of 0.05. The results of this study indicate that Snakes and Ladders learning media in improving German Vocabulary of class XI students of SMA Negeri 2 Komodo is effective.

 

Keywords: Effectiveness, Snakes and Ladders Media, German Vocabulary

Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. (2013). Media Pendidikan. Jakarta: Raja Gravindo Persada.

Ayudiany, F. (2016). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMA Pasundan 1 Bandung. Universitas Pendidikan Indonesia

Basri, H., Waspodo., dan Sri, S. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Computer Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat.

Despriani, R. (2016). Pengaruh Penggunaan Penguasaan Kosakata untuk Menyusun Kalimat Sederhana Bahasa Mnadarin Siswa Kelas XI SMA Giki 2 Surabaya. Jurnal Mandarin Unesa Universitas Negeri Surabaya.

Endah, R. (2011). Penggunan Media Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VIII A SMP Negeri 2 Mlati Sleman Pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia. Skripsi Universitas Sanata Dharma

Fauzi R, Sri Wahyu, dan Nana Rahayu. (2016). Keefektifan Permainan Sugoroku (Ular Tangga) Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Jepang (Penelitian Kuasi Eksperimen Terhadap Siswa SMK Kansai Pekanbaru). Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan. Universitas Riau.

Hayani, R., & Sari, F. Putri. (2020). Media Pembelajaran Ular Tangga Dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Perancis. Jurnal Pendidikan Bahasa Perancis

Melsi, A. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Materi Virus di Kelas X Sekolah Menengah Atas Nusantara Indah Sintang Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi STKIP Persada Khatulistiwa Sintang.

Miarso, Y. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Rastuti M & Hesti G Puji. (2009). Ragam Kata Bahasa Indonesia. Surabaya: Jepepres

Sadiman A. S. dkk. (2006). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Saputri, A. (2018). Pengembangan media pembelajaran permainan “Schlangen und Leiter Der Konjunktionen” berbasis digital pada matakuliah Struktur und Wortschatz III. Journal DaFIna-Journal Deutsch Als Fremdsprache in Indonesien, 2(2), 278-29

Scholl, S. (2007). Fӓhrt der Einsatzt der Wortschatzkiste imSprachunterricht Norderstadt. Germany: GRIN Verlag.

Selviana, N. H. (2020). Media Pembelajaran Kosakata. Parepare: Yayasan Biharul Ulum Maarif.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Sudjianto dan Hadidi, A. (2007). Pengantar Linguistik Bahasa Jepang. Jakarta: Kasaim Blane.

Suhartat, H. R. (2016). Improving The German Speaking Skill German of The Grade XC Students at SMAN 1 Prambanan Klaten Through Snake and Ladder Technique. Bahasa Jerman-Theodisca Lingua, 5(1), 139-149.

Syahrial. (2016). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Syaifuddin I. (2008). Materi Mata Kuliah Belajar dan Pembelajaran. Universitas Samawa.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pemebelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana Predana Media Group.

Zuhdi, U. dkk. (2010). Pengembangan Perangkat Media Pembelajaran Ular Tangga Digital untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris (Vocabulary) pada Mahasiswa S-1 PGSD. Jurnal Pendidikan Wacana Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vo:06.


Article Metrics

Abstract view : 198 times | PDF view : 36 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.