The Use of Audiovisual Media And Speaking Skill Development Of Children Aged 5-6 Years In Kindergartens in South Sulawesi

Syamsuardi Syamsuardi(1*), Ismail Tolla(2), Anshari Anshari(3), Pattaufi Pattaufi(4), Hajerah Hajerah(5),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(5) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


Abstract. This study aims to determine the use of audiovisual media in learning speaking skill and to describe the use of audiovisual media in developing the speaking skill of children in kindergartens. This study provides an overview of the application of audiovisual-based technology in the lives of children as a means of play which will be continously developing and highly attractive to children. The results show that the use of audiovisual media in improving children's speaking skill in the learning process in kindergartens is still in the low category compared to other learning methods such as storytelling, conversation and role playing. This is because, based on the finding, teachers are still lacking in providing varied learning media and the use of audiovisual media is still limited, this is due to various obstacles including the availability of infrastructure and the teacher's ability in applying audiovisual media is still limited.

                       

                       

                                                                                               

Keywords: Audiovisual media, speaking skill, kindergarten

Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. (2002). Media pembelajaran, edisi 1. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 36.

Brown, H. Douglas. 2000. Principles of Language Learning and Teaching. New York: Longmann, Inc.

Dworetzky P. John. 1990. Introduction to Child Development. West: Publishing Company.

Ellis, R. (1989). Understanding second language acquisition (Vol. 31). Oxford university press.

Gholiyah, F. (2017). Kemampuan Kosakata Anak Kelompok TK A Gugus Sidoluhur Kecamatan Mantrijeron. Pendidikan Guru PAUD S-

, 6(3), 253-261.

Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan Anak: Jakarta: Erlangga.

Haryanti, L.P.S., Tresniasari, N., 2012. Efektivitas metode terapi ego state dalam mengatasi kecemasan berbicara di depan publik pada mahasiswa fakultas psikologi uin syarif hidayatullah jakarta. J. Psikol. Insan 14.

Mahnun, N. (2012). Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). An-Nida', 37(1), 27-34.

Muhson, A. (2010). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2).

Moeslichatoen, R. (2004). Metode Pengajaran Di Taman Kanak-kanak, cet ke-2 (Jakarta: PT Asdi Mahasatya.

Nugrahini, A. A. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bicara Melalui Kegiatan Menceritakan Gambar Sendiri Usia 4-6 Tahun (Penelitian Tindakan Kelas di TK Labschool Duren Sawit Jakarta Timur) (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA).

Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 8(1).

Rinanto, A. (1982). Peranan media audiovisual dalam pendidikan. Yayasan Kanisius.

Rivai, Ahmad., Nana Sudjana. (1990). Media pengajaran (penggunaan dan pembuatannya). Bandung: C.V Sinar Baru.

Siska, Y., 2011. Penerapan metode bermain peran (role playing) dalam meningkatkan keterampilan sosial dan keterampilan berbicara anak usia dini. J. Univ. Pendidik. Indones. Ed. Khusus.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suleiman, Amir Hamzah. 1985. Media Audio-visual untuk Pengajaran, Penerangan, dan Penyuluhan. Jakarta: Gramedia.

Tristiantari, N.K.D., Marhaeni, A. a. I.N., Koyan, I.W., 2013. Pengaruh Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS Terhadap Kemampuan Berbicara dan Keterampilan Berpikir Kreatif pada Siswa Kelas V SD Negeri Gugus III Kecamatan Seririt. J. Pendidik. Dasar 3.

Widianti, I. A. K. S., Suarni, N. K., Asril, N. M., Psi, S., & Psi, M. (2015). Penerapan metode bercerita dengan media gambar untuk meningkatkan keterampilan berbicara pada anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 3(1).

Zubaidah, E., 2004. Perkembangan bahasa anak usia dini dan teknik pengembangan di sekolah. J. Cakrawala Pendidik. 3.


Article Metrics

Abstract view : 162 times | PDF view : 11 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.