The Influence of Scrabble Games on Vocabulary Mastery in Children 5-6 Years at Taman PAUD Doa Ibu Makassar
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract. The purpose of this study was to determine the effect of scrabble play on vocabulary mastery. The research method is pre-experimental design pre-post test with a quantitative approach. The population in this study were all children in group A as many as 25 children and the sample used was group A as many as 10 children. In the study, it was found that there was an effect of scrabble game activities on vocabulary mastery. The results showed that the value of children's vocabulary mastery increased after being given the scrabble game. Based on the results of this study, it is recommended that all Kindergartens make scrabble as one of the main games in improving children's vocabulary mastery.
Keywords: Scrabble game, vocabulary mastery
Full Text:
PDFReferences
Abu Ahmad. 1986. Metode Khusus Pendidikan Agama. h.152. Bandung: CV. Amrico.
Buncil. Tahap-tahap Perkembangan Anak dalam Menulis. Online, (http://childrengarden.wordpress.com/2010/04/02/tahap-tahap-perkembangan-anak-dalam-menulis/2010, diakses tanggal 15 Januari 2012)
Depdikbud, Didaktik Metodik Umum. Online: (http://muryonotianov.blog-spot.com/2011/11/metode-latihan-drill.html, 1996 Diakses, 19 Januari 2013)
Depdiknas, 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan
Masri Singarinibun dan Sofia Effentli, 1989. Metode Penelitian Survei. Jakaita: LP3ES.
Masitoh, 2003. Model Pembelajaran Bahasa Berdasarkan Pendekatan Bahasa Menyeluruh (Whole Language Approach) di TK. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia
Muhaimin. 1993. Pemikiran Pendidikan Islam. h.226-228. Bandung: Trigenda Karya.
Mulyono, 2003. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Permen 137 Tahun 2014. Standar tingkat pencapaian perkembangan, Jakarta: Depdikbud 2015
Roestyah N.K. 1989. Metodolog Pembelajarani. h.9. Bandung: Rineka Cipta.
Sabarti. 1993. Bahasa Indonesia 3. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan
Santrock, W. John 2007. Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.
Semiawan, Conny. 1999. Perkembangan dan Belajar Peserta Didik. h.112. Jakarta: Depdikbud.
Semi, Atar,1990. Menulis Efektif. Padang: Angkasa Raya.
Shaleh, A.R. 2006. Pendidikan Agama & Pembangunan Watak
Bangsa. h.203. Jakarta: Rajawali Perss.
Sudjana, Nana. 1989. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. h.87. Bandung: PT. Sinar Baru Algensindo.
Sudjana, 1996. Metoda Statistika. Edisi ke-6. Bandung: Tarsito,
Sudjana. 1992. Teknik Analisis Regresi dan Korelasi bagi Para Peneliti. Bandung: Tarsito,
Syaiful Bahri & Aswan Zain. 2010. Strategi Belajar Mengajar. h.89. Jakarta: Rineka Cipta2010.
Syaiful Sagala. 2009. Konsep dan Makna Pembelajaran Untuk Membantu Problematika Belajar dan Mengajar. h.21. Bandung: Alfabeta.
Tarigan. 1985. Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. h.3. Bandung: Angkasa 1985
Tarigan, 1993. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa
Article Metrics
Abstract view : 170 times | PDF view : 23 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.