Kemampuan Menggunakan Ada Passompung ‘Konjungsi’ pada Karangan Narasi Bahasa Bugis Siswa Sekolah Menengah Pertama

Ade Shindy Arlinda(1*), Syamsudduha Syamsudduha(2), Andi Fatimah Junus(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/human.v3i2.51802

Abstract


Abstract. This research is a quantitative descriptive study aimed at describing students' ability to use coordinative and subordinative conjunctions in Buginese language narrative essays for class VII students. The object of this research was UPTD class students at SMPN Satap 9 Barru, while the research sample was class VII students. The data collection technique used in this study was a written test. The data analysis technique is, First, the criteria for using there are coordinative and subordinate conjunctions. Second, Changing the standard value of the raw score, Third, Determining the benchmark with a percentage. Based on the results of data analysis students were able to use the coordinative conjunction 'passompung' in their Buginese narrative essay compared to using the subordinating conjunction 'passompung'.  Keywords: Capability There Passompung, Coordinating, Subordinating

Full Text:

PDF

References


Alwi, dkk. 2010. Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Ambary, Abdullah. 1983. Intisari Tata Bahasa Indonesia. Bandung: Djatnika.

Chaer, Abdul. 2008. Morfologi Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Chaer, Abdul. 2003. Psikolinguistik: Kajian Teoretik. Jakarta: Rineka Cipta

Chaer, Abdul. 2006. Tata Bahasa Praktik Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Chaer, Abdul. 2009. Sintksis Bahasa Indonesia (Pendekatan Proses). Jakarta: Rineka Cipta.

Dewi, Kusumaningsih, dkk. 2013. Terampil Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: CV Andi.

Jumardi, J. 2017. Kemampuan Menggunakan Ada Passumpung „Konjungsi‟ dalam Kalimat Majemuk Bahasa Bugis Siswa Kelas IX SMP Negeri 3 Barru Kabupaten Barru (Doctoral dissertation, FBS).

Junus, Andi Muhammad. Junus, Andi Fatimah. 2007. Morfologi Bahasa Bugis.

Makassar: Badan Penerbit UNM

Kridalaksana, Harimurti. 1986. Kelas Kata dalam Bahasa Indonesia. Jakarta:

Gramedia Pustaka

Lintang. 2014. Penggunaan Konjungsi Dalam Karangan Deskripsi Siswa Kelas X Di MA Darul Ma’arif Tahun Pelajaran 2013/2014

Mahmudi, dkk. 2013. Menulis Narasi dengan Metode Karyawisata dan Pengamatan Objek Langsung Serta Gaya Belajarnya. Journal of Primary Education Vo. 2 No. 1 (diakses pada tanggal 14 Januari 2023).

Moelong. Lexy, j. 2000. Metode Penelitian Kualitatif, Bandung Remaja Rosdakarya.

Nelawati, 2002. “Kemampuan Siswa Kelas III SLTP Negeri 2 Cempa Kabupaten Pinrang Menggunakan Kata Penguhubung dalam Kalimat Majemuk Bahasa Bugis”. Skripsi. Makassar: FBS. Universitas Negeri Makassar

Ramlan, M. 1985. Morfologi:Suatu Tinjauan Deskriptif. Cet-VII. Yogyakarta: CV

Karyono

Ramlan. 2009. Morfologi Suatu Tinjauan Deskriptif. Yogyakarta: CV Karyono.

Sari, N. P., & Nasucha, H. Y. 2014. Efektivitas Penggunaan Kata Sambung pada Karangan Siswa SMPN 2 Gatak Sukoharjo. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Semi, M. Atar. 2003. Menulis Efektif. Padang: Angkasa Raya.

Tarigan. 1988. Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa. Rineka Cipta : Jakarta

Unru, Harimi, 2002. “Kemampuan Siswa Kelas II SLTP Negeri Lamuru Menggunakan Kata Penguhubung Syarat dalam Kalimat Bahasa Indonesia”. Skripsi. Makassar: FBS. Universitas Negeri Makassar

Wiratno, T., & Santosa, R. 2014. Bahasa, Fungsi Bahasa, dan Konteks Sosial. Modul Pengantar Linguistik Umum, 1-19.


Article Metrics

Abstract view : 73 times | PDF view : 5 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.