Instagram dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman

Muhammad Wardiham Anwar(1), Laelah Azizah(2*), Abdul Kasim Achmad(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v2i1.55857

Abstract


Abstract. This research is a True Experiment (Pre-test Post-test Control Group Design) study which aims to find out data and information on the effectiveness of Instagram media in increasing the German vocabulary of class XI students at SMA. The population of this study were students of class XI IPA SMA Negeri 8 Makassar, totaling 133 students from four classes. The sample in this study was selected randomly (random sampling), namely students in class XI IPA 5 as the experimental class, totaling 28 students, and class XI IPS 6 as the control class, totaling 28 students. The average (mean) value of the experimental class during the pre-test was 51.39 and the post-test was 87.46. Research data were analyzed using the t-test (Independent Sample t-test). The results of the data analysis showed that tcount 3.337 > ttable 2.004 at a significant level of 0.05. These results indicate that Instagram media is effective in increasing the German vocabulary of class XI students of SMA Negeri 8 Makassar.

Keywords: Effektivnesss, Instagram, Vocabulary, German

Full Text:

PDF

References


Albiana, U., & Samsul, S. I. (2022). Penggunaan educandy untuk pembelajaran kosakata dalam keterampilan menulis bahasa Jerman siswa SMA kelas XII. E-Journal Laterne, 1-13.

Anon. (2018) Media dan Sumber Belajar. Deepublish.

Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi.Jogjakarta. Pustaka Pelajar.

Ibrahim, G. A. (2011). Bahasa terancam punah: fakta, sebab-muhasabah, gejala, dan strategi perawatannya. Linguistik Indonesia, 35-52.

Jusnidar, J., Mannahali, M., & Achmad, A. K. (2022). Media Edpuzzle dalam Pembelajaran Menyimak Bahasa Jerman. Phonologie : Journal of Language and Literature, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.26858/phonologie.v2i2.35298

Krismasakti, B. (2019). Instagram Stories dalam Ajang Pengungkapan Eksistensi Diri (Studi Kasus Selebgram@ jihanputri). Jurnal Pustaka Komunikasi, 2(1), 1-14.

Luviana, D., Asri, W. K., & Ilmul, S. F. A. (2022). Media Pembelajaran Kartu Domino dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie : Journal of Language and Literature, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.26858/phonologie.v2i2.35301

Mahendra, B. (2017). Eksistensi sosial remaja dalam Instagram (sebuah perspektif komunikasi). Jurnal Visi Komunikasi, 16(1), 151-160.

Martha, Z. (2021). Penggunaan fitur media sosial instagram stories sebagai media komunikasi. Jurnal Komunikasi Nusantara, 3(1), 26-32.

Mustafiqon. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya.

Nizam, M., Asri, W. K., & Azizah, L. (2021). Penggunaan Media Film Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie : Journal of Language and Literature, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.26858/phonologie.v1i2.21514

Novitasari, A., Wijayati, P. H., & Roekhan, R. (2020). Asynchronous Digital-Based Learning Transformation of Speaking Skill Through Instagram. Journal DaFIna-Journal Deutsch Als Fremdsprache in Indonesien, 4(2), 6-12.

Prabowo, A., & Arofah, K. (2017). Media sosial instagram sebagai sarana sosialisasi kebijakan penyiaran digital. Jurnal Aspikom, 3(2), 256-269.

Primbs, S. (2015). Social Media für Journalisten: Redaktionell arbeiten mit Facebook, Twitter & Co. Springer-Verlag.

Purnama, I., Asri, W. K., & Azizah, L. (2022). Media Pembelajaran Mystey Bag Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Indonesian Journal of Pedagogical and Social Sciences, 1(2), 257-267.

Putri, E. E., Saleh, N., & Jufri, J. (2021). Media Pembelajaran Word Wall dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. Phonologie : Journal of Language and Literature, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.26858/phonologie.v2i1.25687

Rembulan, Intan & Fauziah, S. (2020). Pemanfaatan Feeds dan Fitur Instagram Stories Dalam Pembelajaran Bahasa , Sastra dan Budaya Arab. SEMNASBAMA. Seminar Nasional Bahasaa Arab, 4, 249-259. Dari http://prosiding arab-um.com/index.php/semnasbama/article/view/601.

Rokhmawati, S. H. M. (2018). Penggunaan instagram untuk meningkatkan penguasaan kosakata bahasa inggris. Media Penelitian Pendidikan, 196-203.

Siregar, Z. P., Ramadhani, E., & Fakhrudin, A. (2021). Pengaruh Penguasaan Kosakata Pasif-Reseptif Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas IV SD Negeri 88 Palembang. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 367-373.

Siwi, C. R., & Afifah, L. (2018). The Implementation Of “Melanjutkan Cerita” Learning Technique On Konversation Ii Course In German Department Of State University Of Malang. Journal DaFIna-Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien, 2(1), 226-237.

Tarigan, H. G. (2011). Pengajaran Kosakata (Edisi Revisi). Bandung: Angkasa.

Vegyid, A., Aziz, M. Aziz, Sandy & S.R., Said, Wildan. (2020). Analisis Fitur dalam aplikasi Instagram Sebagai Media Pembelajaran Online mata pelajaran Biologi Untuk Siswa SMA. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 39-48.

Wainira, M. A., Liliweri, Y. K., & Mandaru, S. S. (2021). Pemanfaatan Instagram sebagai Media Komunikasi Pemasaran dalam Membangun Brand Image. Jurnal Communio: Jurnal Jurusan Ilmu Komunikasi, 10(2), 138-148.

Wibowo, T. V. E. (2022). Studi Penerapan Media Sosial sebagai Media Pembelajaran Yang Potensial dan Efektif: Studi Kasus Instagram @theenglishnut. Jurnal Teknologi Informasi , 82-89.

Zamsinar, M. M. (2021). Penggunaan Media Kahoot Terhadap Peningkatan Pengusaan Kosakata Bahasa Jerman . Phonologie: Journal of Language and Literature, 40-46.s


Article Metrics

Abstract view : 37 times | PDF view : 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.