Teknik Wortliste dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Bahasa Jerman

Muhammad Yusran(1), Laelah Azizah(2*), Syukur Saud(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v2i1.55852

Abstract


Abstract. This research is a Quasi-Experimental research with the form of Pretest-Posttest Only Control Group Design which aims to find out data and information about the effectiveness of using the Wortliste technique in improving German reading skills of class XI MIPA MAN 1 Kota Makassar. The population of this study were all students of class XI MIPA MAN 1 Makassar City, totaling 178 students, then the samples in this study were students of class XI MIPA 4 as an experimental class totaling 28 students, and class XI MIPA 1 as a control class totaling 28 students. selected at random (random sampling). Data analysis techniques using t-test. Based on the results of the research data, it shows that the value of 𝑡ℎ𝑖𝑡𝑢𝑛𝑔 = 2.938 > ttable = 2.005 with a significant level of 0.05. The results showed that the use of the Wortliste technique was effective in improving the German reading skills of class XI MIPA MAN 1 Kota Makassar.

Keywords: Effektivnesss, Wortliste, Reading, German

Full Text:

PDF

References


Arafat, Y. (2017). Meningkatkan Minat Dan Kemampuan Membaca Siswa Di Madrasah. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 17(1), 27-36.

Budiarto, K. P. (2013). Penerapan Media Wortschatzliste (Daftar Kosakata) Dalam Pembelajaran Keterampilan Membaca Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Prembun Kebumen. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.

Buranda, A. (2011). Penggunaan wortschatzliste dalam pembelajaran keterampilan membaca bahasa Jerman di SMA Negeri 8 Malang. Jurnal Repository. Universitas Negeri Malang.

Donosuko, D. P. (2021). Pengembangan Metode dan Teknik Mengajar yang Berorientasi Kemampuan Siswa. Jurnal Ilmiah Konseling, 21(1), 1-14.

Harianto, E. (2020). Keterampilan membaca dalam pembelajaran bahasa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 1-8.

Holidazia, R., & Rodliyah, R. S. (2020). Strategi siswa dalam pembelajaran kosa kata bahasa Inggris. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(1), 111-120.

Joeliea, M. D., Hasmawati, H., & Mantasiah R, M. R. (2021). Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2(1), 137-142.

Keraf, D. (2010). Diksi dan gaya bahasa. Gramedia Pustaka Utama.

Leder, P. (2011). Zertifikatswortschatz Englisch. Jerman: Hueber, Verlag GmbH & Company KsG.

Mawaresna, A., & Anwar, M. (2020). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata (Wortschatz) Dengan Kemampuan Membaca Memahami (Leseverstehen) Teks Bahasa Jerman Siswa Kelas XI. Interference Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 153-158.

Neugebauer, A. (2010). Schulisches Lesen und Screibenlernen im Kontext der Veränderung mit dem kritischen Blick auf das Konstrukt der Legastheine. Norderstedt Germany: GRIN Verlag.

Panggabean, S., Widyastuti, A., Damayanti, W. K., Nurtanto, M., Subakti, H., Chamidah, D., ... & Cecep, H. (2021). Konsep dan Strategi Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Rammert, W. (2007). Technik - Handeln - Wissen: Zu einer pragmatistischen Technik - undSozialtheorie. Jerman: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Scholl, S. (2009). Führt der Einsatz der Wortschatzkiste im Sprachunterricht einer 4. Klasse einer Schule zu einem differenzierteren Wortschatz?. Jerman: GRIN Verlag.

Sievers, A. (2009). LernstrategienbeimFremdsprachenlernen. Jerman: GRNVerlag.

Sumadyo, S. (2011). Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogtakarta: Graha Ilmu.

Syari, H. R. (2013) Efektivitas Penggunaan Wortschatzliste Dalam Kemampuan Memahami Teks Bahasa Jerman. Jurnal Repository. Universitas Pendidikan Indonesia.


Article Metrics

Abstract view : 26 times | PDF view : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.