Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Secara Mandiri Melalui Aplikasi Mobile Learning Fun Easy Learn

Syifa Azzahrah(1), Muh Anwar(2*), Mantasiah R(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v2i1.55851

Abstract


Abstract. This study aims to determine the planning, implementation and results of improving the German speaking ability of class XI IBB students of SMAN 8 Bulukumba through the Mobile Learning Fun Easy Learn application. This research is a classroom action research which consists of two cycles, each cycle consisting of the stages of planning, implementing, observing and reflecting. The research data consisted of two types of data, namely qualitative data which was a description of the results of the implementation and observations during the learning process and quantitative data in the form of students' speaking ability test results presented in the form of percentages. The average score of the speaking ability of class IX IBB students in cycle I was 50 and in cycle II it increased to 75.78. The results of this study indicate that the Mobile Learning Fun Easy Learn application can improve the ability to speak German in class XI IBB students of SMA Negeri 8 Bulukumba.

Keywords: Class Action Research, Speaking Skills, Fun Easy Learn.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. (2019). Increasing Students' Vocabulary Using Fun Easy Learn English Application. Skripsi, 1(321415096).

Alvionicha, F., Jufri, J., & Dalle, A. (2021). Keterampilan Menulis dan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Berbasis Model Pembelajaran SAUD. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 1-10.

Depdiknas. (2004). Standar Kompotensi Bahasa Jerman Sekolah Menengah Atas (SMA) dan Madrasah Aliyah (MA). Jakarta: Depdiknas.

Dinsel, S. & Reimann, M. (1998). Fit für Deutsch Tipps und Übungen. München: Max Hueber Verlag.

Djiwandono, S. (2011). Tes Bahasa. Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: PT Indeks.

Hakim, D. L. (2017). Penerapan Mobile Learning Dalam Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Matematis, Representasi Matematis, dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu. 192–194.

Hamzah, M. (2006). M-Learning: Era Baru dalam Pembelajaran. M-Learning: Era Baru Dalam Pembelajaran.

Handout Komputer Teknologi Informasi. (2019). staffnew.uny.ac.id/upload/132309677/pendidikan/KTIMateri13+Mobile+Learning.pdf.

https://apsachieveonline.org/in/aplikasi-funeasylearn-untuk-meningkatkan-keterampilan-komunikasi/, diakses pada hari selasa, 14 februari 2023 pukul 11.20 WIB

Irfan, F. H. (2021). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Fun Easy Learn Bahasa Arab Berbasis Mobile Learning Untuk Penguasaan Kosakata (Mufradat) Di UKM EASA IAIN Purwokerto (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).

Kemmis and Taggart. (1990). The Action Research Planner. Victorio. Deakin. Univ

Lathifah, N. (2014). Upaya Peningkatan Keterampilan Mmembaca Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 1 Jetis Bantul Melalui Metode Everyone Is A Teacher Here.

Mantasiah, R., et al. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa (Sebuah Pendekatan Dalam Pengajaran Bahasa). Deepublish.

Mudlofir, Ali dan Evi Fatimatur Rusydiyah. (2016). Desain Pembelajaran Inovatif. Jakarta. PT Raja Grafindo Persaja.

Musahrain. (2017). Pengaplikasian Mobile Learning Sebagai Media dalam Pembelajaran.

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta : PT.Prestasi Pustaka raya.

Nurgiyantoro, B. (2001). Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE.

Parwati, N. N. dkk. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Depok : PT. Raja GrafindoPersada.

Personalwirschaft. (2020). HR-Lexikon. Lernmedieum, https://www.personalwirscaft.de/produktw/hrlexikon/detail/lernmedium.html diakses pada Kamis 19 Oktober 2021 pukul 14.25 WITA.

Putri, C. A. T. (2019). Game Fun Easy Learn Deutsch untuk Pembelajaran Bahasa Jerman Kelas XI. LATERNE, 8(2).

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta : Rajawali Pers.

Sanjaya, (2016). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.

Uno, H. B. (2010). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Waru, N. T., & Dalle, A. (2021). Keterampilan Menulis Surat Pribadi Bahasa Jerman. Interference Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(2), 156-163.


Article Metrics

Abstract view : 24 times | PDF view : 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.