Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman Melalui Media Fun Easy Learn Deutsch

Febriani Vikria(1), Hasmawati Hasmawati(2*), Misnah Mannahali(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v2i1.55848

Abstract


Abstract. This study aims to determine the planning, implementation, and results of improving German listening skills through the Fun Easy Learn Deutsch media for students of class XI MIPA 3 MAN 1 Makassar. This research is a classroomaction research which consists of two cycles, each of which contains planning, implementation, observation and reflection. The research data consists of two types, namely qualitative data which is a description of the results of the implementation and results of observations during the learning process and quantitative data in the form of average test results for students' listening skills presented in percentage form. The average score of students' listening skills in class XI MIPA 3 in cycle I was 65.63 (Good) and increased in cycle II to 82.30 (Very Good). The results of this study indicate that the Fun Easy Learn Deutsch application can improve students' listening skills in German during learning.

Keywords: Learning Media, Listening Skills, Germany, Fun Easy Learn Deutsch Application

Full Text:

PDF

References


Alipraja, A. R. (2017). Pemanfaatan Aplikasi Fun Easy Learn Berbasis Mobile Learning Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata (Vocabulary) Bahasa Inggris: Studi Kuasi Eksperimen Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas V SDN Kordon I Kabupaten Bandung (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Aqib, Z. (2013). Media Dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran, Edisi Revisi, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Emel, E. R. İ. M., & BIYIK, Ş. S. (2021). Zum Stellenwert der mobilen Applikationen für Deutsch als Fremdsprache–dargestellt an mobilen App-Beispielen „Anton “und „Fun Easy Learn “. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 9(2), 730-759.

Irfan, F. H. (2021). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Fun Easy Learn Bahasa Arab Berbasis Mobile Learning Untuk Penguasaan Kosakata (Mufradat) Di UKM EASA IAIN Purwokerto (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).

Musfiqon, HM, (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.

Nisa, V. C. (2023). Pembelajaran Istima’pada Aplikasi Arab Fun Easy Learn (Studi Analisis Konten Menurut Standar Actfl). An Najah (Jurnal Pendidikan Islam dan Sosial Keagamaan), 2(4), 149-155.

Nurdyansyah, N. (2019). Media Pembelajaran Inovatif. Penerbit Umsida Press

Pabumbun, A. R., & Dalle, A. (2017). Problematika Pembelajaran Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMAN 11 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1 (2), 88-94.

Putri, C. A. T. (2019). Game Fun Easy Learn Deutsch untuk Pembelajaran Bahasa Jerman Kelas XI. LATERNE, 8(2).

Robbins, S. P. dan Thimothy A. J. (2008). Perilaku Organisasi (Organosation Behavior), Jakarta: Salemba Empat.

Rusman, K. dan Riyana. (2011). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Salsabillah, N. S., & Afifah, L. (2021). Independent German Learning Through the Mobile Learning Funeasylearn Application for the 10th Graders of Lintas Minat SMAN 9 Malang. Journal DaFIna-Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien, 5(2), 69-81.

Sanjaya. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta:Kencana Prenadamedia Group.

Satkauskaitė, D. (2010). Zur Fertigkeit des Hörverstehens im DaF Unterricht und bei der Vermittlung der Dolmetschkompetenzen. Kalbu Studijos.

Selviana, Y., Mannahali, M., & Dalle, A. (2020). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman Siswa Kelas XI Bahasa. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 148-152.

Smaldino, Sharon E, James D. Russel, Robert Heinich, Michael Molenda. (2008). Instructional Technology and Media for Learning. Ohio: Pearson Merrill Prentice Hall.

UUD SISDIKNAS. (2003). Sistem Pendidikan Nasional. Diakses pada halaman web tanggal 21 Oktober 2022: https://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2016/08/UU.pdf

Wiemann, B. (2009). Evaluation und Verbesserungsvorschläge für Hörverstehensaufgaben im Anfängerunterricht der Erwachsenenbildung. Chemnitz: Philosophische Fakultät.


Article Metrics

Abstract view : 62 times | PDF view : 4 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.