Peningkatan Kosakata Bahasa Jerman Melalui Media Cerita Pendek

Kisa Ramayana(1), Misnawaty Usman(2*), Syamsu Rijal(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v2i1.55847

Abstract


Abstract. This study aims to determine the increase in German vocabulary of grade XII students of SMA Negeri 8 Bulukumba through of the short stories medium. This research is a class action reseach consist of two cycles with each cycle consist of planing, implementation, observation and reflection stages. This data consists of two types, namely qualitative data in the form of observation data during the learning process and quantitative data in the form of test result to increase student’s German vocabulary. The average score of vocabulary mastery of grade XII students in cycle I was 55,52 and in cycle II increased to 81,04. The results of this study show that the use of short story media can increase the German vocabulary of grade XII students of SMA Negeri 8 Bulukumba.

Keywords: Vocabulary, Learning Media, Short Stories, German


Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Jakarta Persada.

Azizah, L., & Fathimah, S. (2022). Peningkatan Kemampuan Membaca Teks Bahasa Jerman melalui Metode Cooperative Script.

Chaer, A. (2007). Leksikologi dan Leksikografi Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto. (2013). Menyusun Bahan Ajar Modul untuk Persiapan Guru dalam Mengajar. Yogyakarta: Gava Media.

Djiwandono, S. (2011). Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: PT Indeks

Fahrudin, dan Jamari, M. (2005). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Melalui Permainan. Vol 3. No. 2. 1-41

Firman, Heksa Biopsi Puji Hastuti, Sukmawati,Rahmawati. (2019). Analisis Hubungan Penguasaan Kosakata dan Kemampuan Memahami Unsur Intrinsik Cerpen Siswa SMP di Kota Kendari. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 8(1).

Hikmatin, T. (2020). Pengaruh Minat Baca dan Penguasaan Kosakata Terhadap Kemampuan Menulis Cerita Pendek. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(03), 286-292.

Januarti, H. P., & Rijal, S. (2023). Kemampuan Menyimak melalui Film “ Nicos Weg A1” dalam Pembelajaran Bahasa Jerman. Phonologie : Journal of Language and Literature, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i1.43984

Mariani, S. N. (2017). Hubungan Penguasaaan Kosakata Dengan Kemampuan Menulis Teks Cerita Pendek Oleh Siswa Kelas VII SMP Negeri 18 Medan Tahun Pembelajaran 2016/2017. (Doctoral dissertation, UNIMED).

Nati, S. E., & Dalle, A. (2023). Media Film Hallo Aus Berlin dalam Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Jerman. Phonologie : Journal of Language and Literature, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i1.43987

Nurgiyantoro, B. (2011). Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Rastuti, M. G Hesti Puji. (2009). Ragam Kata Bahasa Indonesia. Surabaya: Jepe Press Media Utama.

Rosnaini, R., Dalle, A., & Rijal, S. (2021). Analisis Cerita Pendek “Der Tänzer Malige” Karya Johannes Bobrowski. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.26858/interference.v2i2.20476

Sadiman, A. (2012). Media Pendidikan: pengertian, pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Santoso, I. dan Swandayani, D. (2009). Resepsi Atas Pemikirpemikir Jerman dalam Media Cetak Indonesai Pada Awal Abad XXI dalam Jurnal Penelitian Humaniora. Vol 14, No. 1, April 2009. Yogyakarta: Lembaga Penelitian, Universitas Negeri Yogyakarta.

Scholl, S. (2007). Führt der Einsatz der Wortschatzkiste im Sprachunterricht. Norderstedt Germany: GRIN Verlag.

Tarigan, H. G. (2008). Membaca sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa

Tarigan. (2011). Pengajaran Kosakata.Bandung:Angkasa

Tamaji, S. T. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Perspektif Filsafat Ilmu. Al-Fakkaar, 1(2), 80-104.

Umar, A. A., & Achmad, A. K. (2023). Penggunaan Media Lesedomino dalam Peningkatan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie : Journal of Language and Literature, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i1.36118


Article Metrics

Abstract view : 65 times | PDF view : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.