Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman dengan Menggunakan Aplikasi Seedlang

Elma Wanda Septari(1), Misnah Mannahali(2*), Syamsu Rijal(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v2i2.52748

Abstract


Abstract. This study aims to determine the planning, implementation and results of improving German listening skills through the Seedlang application. This research is a classroom action research consisting of two cycles with each cycle consisting of planning, implementation, observation and reflection stages. This research data consists of two types of data, namely qualitative data which is a description of the results of implementation and observation during learning and quantitative data in the form of student listening skills test results. The average value of improving the listening skills of XI MIPA 3 class students in cycle I was 66.42% (good) then in cycle II it increased to 87.42% (very good). The results showed that the use of the Seedlang application can improve students' German listening skills during learning

Keywords: Listening, Media, Seedlang, German


Full Text:

PDF

References


Daryanto. (2010). Media Pembelajaran peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Haryoko, S. (2012). Efektivitas Pemanfaatan Media Audio-visual sebagai alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran. Jurnal Edukasi Elektro, 5 (1).

Hermawan, H. (2012). Menyimak Keterampilan Berkomunikasi Yang Terabaikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Jaelani, A. J. (2013). Perbedaan Kemampuan Memahami Unsur Isi Puisi dengan Teknik Menyimak Musikalisasi Puisi dan Menyimak Pembacaan Puisi pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Kuningan Tahun pelajaran 2013/2014. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1).

Januszewski, A., & Molenda, M. (2008). Chapter 1: Definition. Educational technology: A definition with commentary. New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Kokomaking, Y. O. (2021). Peningkatan Kemampuan Menyimak Melalui Teknik Bisik Berantai Siswa Kelas XI Bahasa SMA PGRI Gelekat Lewo Boru Kabupaten Flores Timur NTT (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).

Smith, J. (2017). TRACXN. Seedlang. April 16, 2023. https://tracxn.com/d/companies/seedlang/

Supartini, T. A., Pudyaningtyas, A. R., & Dewi, N. K. (2019). Mengembangkan Keterampilan Menyimak Melalui Kegiatan Bercerita dengan Big Book pada Anak Usia 5-6 Tahun. Kumara Cendekia, 7(2), 113-125.

Triyasari, F.M., Khoerudin, E., & Permana, P. Analasis Latihan Berbicara Tingkat A1 dalam Situs www.seedlang.com. Allemania, 11(1), 24-45.

Windrawan, M. F. (2022). Penggunaan Aplikasi Seedlang Sebagai Media Belajar Mandiri Siswa Kelas X IBB SMA Negeri 7 Malang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).


Article Metrics

Abstract view : 7 times | PDF view : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.