Metode Reka Cerita Gambar dalam Keterampilan Menulis

Selviya Yuliana(1), Ambo Dalle(2*), Nurming Saleh(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v2i2.48583

Abstract


Abstract. This research is a classroom action research consisting of two cycles. The purpose of this study was to determine the planning, implementation, results of the German language writing skills of the students of SMA Negeri 7 Maros. Data obtained through observation and writing skill tests. Observational data were analyzed descriptively and data on writing skill test results were analyzed using percentage techniques. The learning planning was carried out well and the learning implementation was carried out in accordance with the steps of the picture storytelling method. The results showed that the average score of students writing skills in cycle I was 75 while in cycle II it was 90. These results indicate that the Picture Story method can improve the German writing skills of students at SMA Negeri 7 Maros.

Keywords: Picture Story Method, Writing skill, German

Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. (2007). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Atifah, N. (2019). Penerapan Metode Mereka Cerita Gambar Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas III Sd Muhammadiyah Pringsewu. Skripsi. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Hatmo, K. T. (2019). Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Jawa Tengah: Penerbit Lakeisha.

Hernachi M. & DePorter B. (2004). Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: Depdikbud.

Ibda, H. (2020). Bahasa Indonesia Tingkat Lanjut Untuk Mahasiswa. Semarang: Pilar Nusantara.

Kasmawaty. (2020). Penerapan Metode Clustering dan Quantum teaching Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengarang Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Amanah Pendidikan dan Pengajaran. 1 (3): 155.

KBBI, (2023). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). (Online) Available at: http://kbbi.web.id/keterampilan. Diakses 22 Juni 2023.

Kemmis & Mc. Taggart. (2010). The Action Research Planner. Geelong: Deaken Univercity Pess.

Louzi. (2019). Keterampilan Menulis Narasi Melalui Teknik Reka Cerita Gambar Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Semendo Darat Laut Untuk Menyongsong Revolusi Industri 4.0. Skripsi. Palembang: Universitas PGRI Palembang.

Nopiarti, S. (2013). Pembelajaran Menulis Persuasi Melalui Teknik Pembelajaran Reka Cerita Gambar Berorientasi Lingkungan Dan Moral. Skripsi. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Susanto, R. (2019). Penampilan sebagai Keterampilan Pribadi Profesi Pendidik. Bekasi: Universitas Esa Unggul.

Purwanti, E. (2013). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Reka Cerita Gambar Terhadap Hasil Belajar Kemampuan Menulis Cerita Siswa Tunarungu Di Slb-B Dharma Wanita Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Khusus. h.4.

Saleh, N., Rijal, S., & Mannahali, M. (2020). Model Pembelajaan NURS dalam Keterampilan Menulis Bahasa Jerman. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat.

Saud, S. (2016). Penerapan Model Saud dalam Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi Bahasa Jerman Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jerman FBS UNM. Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Suriana. (2021). Peningkatan Keterampilan Menulis Bahasa Arab melalui Media Gambar Reka Cerita pada Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Negeri Blangkejeren. Serambi Akademica. 9(2).


Article Metrics

Abstract view : 9 times | PDF view : 3 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.