Komunikasi Instruksional dalam Pembelajaran Bahasa Jerman

Asriah Asriah(1*), Misnawaty Usman(2), Nurming Saleh(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v1i2.47231

Abstract


Abstract. This study aims to determine: (1) the process of instructional communication in learning German for students of SMA Negeri 9 Makassar, (2) the factors that support the implementation of instructional communication in learning German for students of SMA Negeri 9 Makassar, (3) the obstacles that occur in the process of instructional communication in learning German for students of SMA Negeri 9 Makassar. The subjects of this research were class X students of SMA Negeri 9 Makassar. The sampling technique used proportional random sampling technique. The method used in collecting data is by observation, interviews and questionnaires. The method used to analyze the data is descriptive quantitative with percentages. The results of the study show that: (1) the instructional communication process in learning German for students of SMA Negeri 9 Makassar is in a fairly good category. (2) the factors that support the instructional communication process in learning German for SMA Negri 9 Makassar students include: a) Teachers (communicators), b) Learning materials (messages), c) Students (Communicators), d) Media. (3) the obstacles that occur in the instructional communication process in learning German for students of SMA Negeri 9 Makassar include: (a) Mechanical barriers, b) Ecological barriers.

Keywords: Instructional Communications, Learning German.

Full Text:

PDF

References


Adnan, M. (2017). Urgensi penerapan metode paikem bagi guru dalam meningkatkan mutu pembelajaran pendidikan agama islam. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 3(1), 133-150.

Anggarawati, S. S., Kuswarno, E., & Mulyana, S. (2019). Komunikasi instruksional sebagai sarana pengembangan aktualisasi diri penyandang tunanetra. Jurnal Manajemen Komunikasi, 3(2), 142-157.

Darmawan, K. Z. (2006). Komunikasi instruksional dalam proses pembelajaran mahasiswa. Mediator: Jurnal Komunikasi, 7(1), 125-138.

Joko, J. (2018). Komunikasi instruksional guru dalam menumbuhkan motivasi belajar siswa (studi komunikator pada smpn 5 kendari). Widya Komunika, 8(2), 98-116.

Juliansyah, A. (2019). Komunikasi instruksional pada anak disleksia di sekolah dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 6(3), 119-131.

Nuryani, N., Hadisiwi, P., & El Karimah, K. (2016). Komunikasi instruksional guru dan siswa anak berkebutuhan khusus di sekolah menengah kejuruan inklusi. Jurnal Kajian Komunikasi, 4(2), 154-171.

Prishelly, A., & Yohana, N. (2015). Instructional Communication Teacher Of Children Foundation In Autistic Children Independent Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 2(1), 1-14.

Saleh, M. & Handayani S. (2020). Komunikasi Instruksional dalam Konteks Pendidikan Pandangan Barat, Islam, dan Nusantara. Malang : Inteligensia Media.

Salim dkk. (2019). Penelitian Pendidikan: Metode, Pendekatan, dan Jenis. Kencana.

Siregar, N. A. G., & Primasari, W. (2015). Strategi Komunikasi Instruksional Guru Bahasa Indonesia Dengan Siswa Di Smp Amal Mulia Klapanunggal Bogor. Makna: Jurnal Kajian Komunikasi, Bahasa, dan Budaya, 6(1), 32-41.

Suhendar, M. A. (2023). Pengaruh Komunikasi Instruksional Guru terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Cahaya Mandalika, 4(1), 330-343.

Susanto, R., Syofyan, H., Febriani, E., Nisa, M. A., Oktafiani, O., Yolanda, Y. D., ... & Nurlinda, B. D. (2021). Pemberdayaan Keterampilan Model Komunikasi Instruksional Guru SD. International Journal of Community Service Learning, 5(2), 84-94.

Syaparuddin, S., Meldianus, M., & Elihami, E. (2020). Strategi pembelajaran aktif dalam meningkatkan motivasi belajar pkn peserta didik. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30-41.

Thadi, R. (2019). Proses Komunikasi Instruksional dalam Pembelajaran Vokasional. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 2(1), 49-55.

Usman, A., & Nafliyon, D. (2021). Komunikasi Instruksional pada Kelas Akting Online Sanggar Ananda. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 1-10.


Article Metrics

Abstract view : 115 times | PDF view : 27 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.