Problematika dalam Pembelajaran Bahasa Jerman

Nanda Nanda(1), Syamsu Rijal(2*), Abdul Kasim Achmad(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2)[email protected]
(3)[email protected]
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v1i2.47230

Abstract


Abstract. This research purpose is to describe the problems in learning German for students of class XI SMA Negeri 12 Makassar. This research is a qualitative study using descriptive method.  The research object is all students of class XI IPA 7 at SMA Negeri 12 Makassar. The files of this research were obtained from the open and closed survey, then were analyzed from percentage technology. The research results showed that the problem of learning German for students of class XI IPA 7 at SMA Negeri 12 Makassar was influenced by internal and external factors.  File analysis using the percentage technique shows that the problem with internal factors namely students having difficulty concentrating on learning and factors external, namely the role of the teacher who was less than optimal in learning German.

Keywords: Problems, Learning, German Language.

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z. (2012). Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya. H. 10.

Basar, A. M. (2021). Problematika pembelajaran jarak jauh pada masa pandemi Covid-19:(Studi kasus di SMPIT Nurul Fajri–Cikarang Barat–Bekasi). Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 208-218.

Dimyati dan Mudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta. H. 296.

Dirga, R. N. (2016). Inovasi Pembelajaran Sastra pada Mata Pelajaran Bahasa Jerman di SMA. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 101-108.

Faizah, S. N. (2017). Hakikat belajar dan pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175-185.

Fathonah, U., & Bukhori, H. A. (2021). Analisis kesulitan siswa dalam pelaksanaan pembelajaran bahasa Jerman secara daring selama pandemi Covid-19 Di Sekolah Menengah Atas. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1152-1160.

Fatimah, F., Asri, W. K., & Saleh, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Pop-Up Book Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 76-82.

Haryono, H. (2007). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Pustaka setia. H.75

Ihsan, I., & Al-Ilmul, S. F. (2021). Problematika Mahasiswa Pendidikan Bahasa Jerman Yang Belum Pernah Mendapatkan Pelajaran bahasa Jerman di Jenjang Pendidikan Sebelumnya. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(2), 137-146.

Murad, D. B. S., Azizah, L., & Mannahali, M. (2021). Analisis Kesalahan Sintaksis Pada Karangan Deskripsi Bahasa Jerman. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(2), 105-116.

Pabumbun, A. R., & Dalle, A. (2017). Problematika Pembelajaran Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMAN 11 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), 88-94.

Putri, A., Saud, S., & Anwar, M. (2021). Keefektifan Metode Field Trip Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2(1), 108-115.

Sebastian, A. R., & Siantoro, G. (2022). Problematika pelatih cabang olahraga bola basket dalam proses latihan pada kondisi pandemi di Kabupaten Lumajang. Jurnal Prestasi Olahraga, 5(4), 48-58.

Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) solusi alternatif problematika pembelajaran. Jurnal Ilmiah Edunomika, 2(01).

Wahdaniyah, S., Saleh, N., & Mannahali, M. (2021). Penerapan Model NURS dalam Pembelajaran Membaca Bahasa Jerman. Phonologie, 1(2), 83-92.


Article Metrics

Abstract view : 109 times | PDF view : 18 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.