Group Investigation dalam Penguasaan Qawaid

Abdul Rasyid Hamsah(1*), Muh Bachtiar Syamsuddin(2), Syamsu Rijal(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v1i2.47224

Abstract


Abstract. This study aims to determine the planning, process and results of increasing mastery of the rules (qawaid) in learning Arabic using the group investigation learning model. This type of research is Classroom Action Research (CAR). The subjects of this study were class XI SMAS IT Yuhana Four Dalle Gowa students with a total of 18 students in cycle I and cycle II. Data collection techniques used in this study were tests and observations. This research was conducted in 2 cycles and each cycle consisted of 2 meetings. The results of the study in the first cycle showed that the average student score was 78 and in the second cycle the average student value was 87. These results indicated that the students' qawaid mastery had increased by applying the group investigation learning model.

Keywords: Learning Model, Group Investigation, Qawaid Mastery.

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.

Aji, A. P., & Muzakki, M. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Arab Materi Qawaid Melalui Metode Mind Map Bagi Mahasiswa Tamhidy Ma’had Bilal Bin Rabah Sorong Tahun Ajaran 2018/2019. PAIDA: Jurnal Pendidikan Agama Islam UNIMUDA, 1(1), 40-55.

Asmadawati, A. (2016). Keterampilan Mengelola Kelas. LOGARITMA: Jurnal Ilmu-ilmu Kependidikan dan Sains, 2(2), 1-12.

Dasem, A. A., Laka, B. M., & Niwele, A. (2018). Peranan guru dalam proses pembelajaran bahasa Indonesia di SD inpres komboi kabupaten Biak numfor. WACANA AKADEMIKA: Majalah Ilmiah Kependidikan, 2(2), 126-136.

Dina, A., Yohanda, D., Fitri, J., umnia Hakiki, M., & Sukatin, S. (2022). Teori Kinerja Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(1), 149-158.

Elihami, E., & Firawati, F. (2017). Transformasi Sosial dalam Nilai-Nilai Pendidikan Islam di Kabupaten Sidenreng Rappang. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 1(2), 51-60.

Fitriani, F. (2018). Penerapan Pola Pendidikan Pesantren dalam Mempercepat Penguasaan Siswa Memahami Alquran (Studi Kasus MSs Babussalam Lanci Satu Kecamatan Manggelewa Kabupaten Dompu). AL-FURQAN, 6(2), 13-27.

Is, S. S. (2017). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membiasakan Siswa Shalat Berjama’ah. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(01), 33-42.

Jamil, H., & Agung, N. (2022). Tantangan Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Society 5.0: Analisis Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Interaktif. Alibbaa': Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 38-51.

Koswara, K., & Rasto, R. (2016). Kompetensi dan kinerja guru berdasarkan sertifikasi profesi. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 1(1), 61-71.

Martin, R., & Simanjorang, M. M. (2022). Pentingnya Peranan Kurikulum yang Sesuai dalam Pendidikan di Indonesia. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 125-134.

Mu’alimin. Rahmat Arofah Hari Cahyadi. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ganding Pustaka.

Riadi, I. P. R., Sadyana, I. W., & Mardani, D. M. S. (2018). Pengelolaan Kelas Dalam Pembelajaran Bahasa Jepang Oleh Guru Bahasa Jepang SMA Negeri 2 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, 4(1), 32-39.

Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Waldi, I. (2017). Pembelajaran Qawaid Bahasa Arab di Pesantren Musthafawiyah. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 3(1).

Widayati, S. (2019). Peranan Guru Dalam Pembelajaran Bahasa. Edukasi Lingua Sastra, 17(1), 1-14.


Article Metrics

Abstract view : 106 times | PDF view : 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.