Pictionary dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman

Nurazizah Nurazizah(1), Laelah Azizah(2*), Nurming Saleh(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v1i2.47208

Abstract


Abstract. This study aims to determine the planning, implementation and results of the application of Pictionary media in mastering German vocabulary for class XI students of SMAN 10 Bulukumba.  This research is a classroom action research which consists of two cycles.  The data presented in this study are quantitative data and qualitative data.  Quantitative data was obtained from the German vocabulary mastery test in cycle 1 and cycle 2, and qualitative data was obtained from observations and then analyzed using the percentage technique.  The results showed that the students' vocabulary mastery in cycle 1 reached a percentage value of 47.17% and increased to 58.41% in cycle 2. These results indicate that the application of Pictionary media increases the mastery of German vocabulary in class XI students of SMAN 10 Bulukumba.  

Keywords: Learning Media, Vocabulary Mastery, Pictionary.

Full Text:

PDF

References


Basri, R., Usman, M., & Saud, S. (2021). Peningkatan kosakata bahasa Jerman melalui model make a match. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2(1), 72-79.

Emaliana, I., Tyas, P.A., Widyaningsih G.E.N., & Khotimah, S.K. (2019). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Asing pada Pendidikan Tinggi. Malang: UB Press.

Fitriyani, E., & Nulanda, P. Z. (2017). Efektivitas Media Flash Cards dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Inggris. PSYMPATHIC: Jurnal Ilmiah Psikologi. DOI: 10.15575/psy.v4i2.1744.

Hamer, W., & Lely, L. N. (2019). Using pictionary game to increase learners’ vocabulary mastery in english language instruction. Journal of English Education Studies, 2(1), 43-51.

Indah, S. R., & Saleh, N. (2018). Analisis Materi Ajar Membaca Dalam Buku Deutsch Ist Einfach. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 2(1), 35-44.

Mardiana, M., Azizah, L., & Mantasiah R, M. R. (2021). Media Google Classroom dalam Pembelajaran Membaca Memahami Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2(1), 80-90.

Nuraina, D., & Saleh, N. (2017). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Kelas XI Bahasa SMA Negeri 2 Kabupaten Majene. Eralingua Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra. Vol. 1. No. 2.

Palimbong, Y. W., Saud, S., & Saleh, N. (2021). Penerapan Media Video Animasi dalam Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2(1).

Putri, E. E., Saleh, N., & Jufri, J. (2021). Media Pembelajaran Word Wall dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 2(1), 53-61.

Putri, MA. (2017). Permainan Pictionary pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Jepang (GOI). Universitas Negeri Padang.

Resti, A. A. Z., & Utami. H. T. (2021). Upaya Peningkatan Pembelajaran Bahasa Inggris melalui Lagu dan Permainan Edukatif pada Siswa SD Negeri Nusamangir. Journal of Education and Teaching. Diakses pada laman web pada tanggal 12 Januari 2022: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/JETE.

Salwa, R., Usman, M., & Saleh, N. (2021). Media Puzzle Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 108-114.

Santoso, I. (2014). Pembelajaran Bahasa Asing di Indonesia: Antara Globalisasi dan Hegemoni. Jurnal Bahasa dan Sastra Vol. 14, No.1.

Scholl, S. (2007). Führt der Einsatz der Wörtscahtzleiste im Sprachunterricht. Norderstedt. Germany: GRIN Verlag.

Spangler, D. & Mezzante, J. A. (2015). Using Reading to Teach a World Language Strategy and Activities. New York: Routledge.

Zulfikar & Azizah, L. (2017). Keefektifan penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Kelas XI MA Negeri 1 Makassar. Eralingua Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra. Vol. 1. No. 2.


Article Metrics

Abstract view : 111 times | PDF view : 10 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.