Media Kartu Kata dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman

Flaviana Amun(1), Ambo Dalle(2*), Muh. Anwar(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v1i1.38468

Abstract


Abstract. The purpose of this study is to find out (1) Effective use of word card media in the German speaking skills of class XI students of SMAN 11 Makassar, (2) description of German speaking skills in the experimental class of class XI students of SMAN 11 Makassar, (3) description of German speaking skills in the control class of class XI students of SMAN 11 Makassar. This type of research is Quasi Experiment (non-equivalent design). This research consists of two variables, namely word card media as independent variables and skills speak German as the dependent variable. Research data were analyzed using t-test. The population of this study were students of class XI IPS SMAN 11 Makassar, totaling 91 students. The sample in the study was selected randomly (random sampling), namely students of class XI IPS 1 as an experimental class of 30 students, and class XI IPS 3 as control class totaling 30 students. The results of data analysis show that t_hitung 3,71> t_tabel 2,002 at a significant level of 0,05. The results of this study indicate that the use of word card media effective in speaking German skills of class XI students of SMAN 11 Makassar.

Keywords: word card media, speaking skill, and German language


Full Text:

PDF

References


Ahmad, A. K H. (2007). Media Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Alamsyah, A., Burhamzah, M., & Bachtiar, S. (2021). Implementasi Kartu Domino dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 99-107.

Dahlan, I. (2012). Penggunaan Media Kartu Kata dalam Penyusunan Kalimat Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMA Negeri1 Sungguminasa. Skripsi. Fakultas Bahasa dan Sastra. Universitas Negeri Makassar.

Gading, I. K., Magta, M., & Pebrianti, F. (2019). Pengaruh metode suku kata dengan media kartu kata bergambar terhadap kemampuan membaca permulaan. Mimbar ilmu, 24(3), 270-276.

Hermawan, A. (2014). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Iskandarwassid, D.S. (2010). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung:Remaja Rosdakarya.

Johar, J., Asri, W. K., & Hasmawati, H. (2021). Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Poster Session Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 58-64.

Nur, A. S., Usman, M., & Saleh, N. (2021). Model Pembelajaran Tipe Complete Sentence Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 49-57.

Nurhayati, F. (2018). Kefektifan Penggunaan Kartu Kata Abjad Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelompok A Di RA Zumrotul Faizin Kabupaten Jombang. Skripsi. Jurusan Pendidikan Islam Anak Usia Dini (PIAUD). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Nurhidayah, F. (2014). Kefektifan Penggunaan Media Permainan Kartu Kata dalam pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa jerman Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Imogiri Bantul. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar siswa. Misykat, Volume 03, Nomor 01, Juni 2018.

Octavien, T. F. (2013). Efektivitas Penggunaan Media Kartu Kata dalam Pembelajaran Menulis Bahasa Jerman Di SMA Negeri 1 Sleman. S1 thesis. Universitas Negeri Yogyakarta.

Rahman, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Kata Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas 1 SDN 4 Kuranji. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Mataram

Sunarti, S., Asri, W. K., & Rijal, S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture And Picture Dalam Berbicara Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 115-122.

Yaumi, M. (2013). Prinsip-Prinsip Pembelajaran. Jakarta: Kencana


Article Metrics

Abstract view : 158 times | PDF view : 42 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.