MOTIVASI BELAJAR BAHASA MANDARIN SISWA KELAS VIII SMP FRATER MAKASSAR

Reznun Mutmainnah(1), Misnawaty Usman(2), Burhanuddin Burhanuddin(3*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/wenchuang.v1i2.31756

Abstract


REZNUN MUTMAINNAH, 2021. "Motivation to Learn Mandarin Students for Class VIII Students of Frater Makassar Junior High School". Thesis. Mandarin Education Study Program, Department of Foreign Languages, Faculty of Languages and Literature. Makassar State University (supervised by Misnawaty Usman and Burhanuddin).

The method used in this study was quantitative descriptive that used questionnaires as a data collection technique. This study aims to determine what factors that influence that student’s motivation in learning Mandarin in SMP Frater Makassar grade VIII, the sample was taken from one class which consist of 33 students. The results showed that 51.5% of students practiced pronunciation in Mandarin, 63.6% of students were able to work on Chinese questions well, and 72.7% of students were motivated to learn Mandarin because of the teacher's role in providing direction during the learning process. included in the high category.

 

Keywords : Motivation, Learning, Mandarin Languages.

 


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Dimyati & Mujiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta. Djamarah. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Domos. Erma. 2018. Motivasi Siswa SMA Terhadap Pelajaran Bahasa Mandarin. http://ejournal.polbeng.ac.id. Diunduh pada tanggal 30 Januari 2021.

Hamzah B. Uno. 2011. Teori Motivasi dan Pengukurannya, Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Marjono. 2015. Analisis Motivasi Siswa Dalam Proses Pembelajaran Bahasa Mandarin Di SMP Kristen Kanaan Pontianak. https://jurnal.untan.ac.id. Diunduh pada tanggal 16 Januari 2021.

Ningrum, A.J. 2011. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Motivasi Ibu Menyekolahkan Anak di Homeschooling Kak Seto Semarang. Skripsi. Tidak Diterbitkan.

Semarang: Fakultas Psikologi Unika Soegijapranata.

Nugroho, A., Puspitasari, R., & Puspitasari, E. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Visual Auditory Kinestetik dan Motivasi Belajar Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPS Pada Siswa Kelas V. https://ejournal.undiksha.ac.id. Diunduh pada tanggal 11 Februari 2021.

Rohman., Ahmad Aunur., & Karimah Sayyidatul. 2018. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Kelas XI. https://core.ac.uk. Diunduh pada tanggal 13 Februari 2021.

Samsudin, Sadili. 2010. Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: Pustaka Setia.

Sanjaya, Wina. 2010. Kurikulum dan Pembelajaran, Teori dan Praktek Pengembangan Kurikulum KTSP. Jakarta: Kencana.

Sanjaya, Wina. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientas Standar Proses Pendidikan.

Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sardiman, A.M. 2004. Interaksi dan Motivasi Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo. Sudaiyani, Fitri. 2019. Analisis Motivasi Belajar Bahasa Mandarin Siswa Kelas X

Jurusan Pariwisata SMK N 1 Ketapang. https://jurnal.untan.ac.id. Diunduh pada tanggal 16 Januari 2021.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Xiāohàohuī. 1995. Juécè kēxué cídiǎn: Rénmín chūbǎn shè. 萧浩辉. 决策科学辞典: 人民出版社.


Article Metrics

Abstract view : 245 times | PDF view : 44 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Wen Chuang





Published by:

Prodi Pendidikan Bahasa Mandarin

Fakutas Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Daeng Tata Raya Kec. Parangtambung Kota Makassar. Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected]  Contact: +6281354525821


This is a website that publishes an open-access article distributed under Licensed Creative Commons License Creative Commons License the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License.