Pengembangan Media Pembelajaran IPA-Biologi Berbasis Visual Basic untuk Siswa Kelas VIII SMP Negeri 42 Kepulauan Selayar

Fatmawati Fatmawati(1*), Yusminah Hala(2), Muhammad Arsyad(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/ujbe.v6i2.44981

Abstract


learning media and describe the quality of the media based on aspects of validity, practicality, and effectiveness. This study employed the type of R&D (Research and Development) research with the ADDIE development model which consisted of 5 stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The respondents of the product trial were students of grade VIII at SMPN 42 Selayar Islands 7 students. The results of the study indicate that the assessment by material and media experts obtain an average score of 4.4 with valid criteria, so the media developed is declared valid. The results of the questionnaire data analysis of students’ responses to the media obtain an average score of 93.5 with very strong criteria and the teacher's response to the media obtain an average score of 86.6 with very strong criteria. The results of the observation on the implementation of learning reveal that the classification is very good with the percentage reaching 92.85%, so the media is declared as practical. The percentage of classical completeness of the learning outcomes test achieves 85.7%, so the media is declared as effective. Based on the results of the aforementioned data analysis, it can be concluded that the science-biology learning media based on visual basic on the Motion System material in Humans can be applied in learning activities.


Keywords


Learning Media, Science-Biology, Visual Basic

Full Text:

PDF

References


Anas, M. 2014. Alat Peraga dan Media Pembelajaran. Jakarta: Pustaka.

Arifin, Zainal dan Setiawan Adhi. 2012. Pengembangan Pembelajaran Aktif dengan ICT. Yogyakarta: Skripta Media Creative.

Hala, Y., Saenab, S., & Kasim, S. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelaja-ran Biologi Berbasis Learning Melalui Aplikasi Google Classroom Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa. Journal ofEducation Informatic Technology ang Saince (JeITS), I(2), 145-154.

Havis, M. 2013. Research and Development: Penelitian di bidang Kependidikan yang inovetif, Produktif dan Bermakna. Ta’dib, 16(1) 28-43.

Hobri. 2009. Metodologi Penelitian Pengembangan (Developmental Research) (Aplikasi pada Penelitian Pendidikan Matematika). Jember: FKIP Universitas Jember.

Kartika, B.2001. Berbagi Strategi untuk Melibatkan Siswa Secara Aktif dalam Proses Pembelajaran Fisika di SMU, Efektivitas dan SIkap Merdeka pada Strategi tersebut. USD: Widya Dharma.

Made, W. 2011. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara.

Muspardi, & Yusri, R. 2017. Pengembangan Rubrik Penilaian Sikap Berbasis KKNI dan SN-DIKTI. Seminar Nasional Pengembangan Pendidikan Tinggi Ke-III (pp.27-55). Padang: Universitas Andalas.

Mustami, M. K., & Irwansyah, M. 2015. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran Biologi SMA. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiah dan Keguruan. 18(2), 236-247.

Riduwan. 2007. Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Riduwan, M. 2015. Pengembangan media pembelajaran visual basic untuk mengajar teknik pemrograman di kelas X Teknk Elektrinika SMK Negeri 1 Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. Volume 4(3). 863836.

Siregar, Eveline, & Hartini Nara. 2014. Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Galia Indonesia.

Sugandi, M. K., & Rasyid, A. 2019. Pengembangan Multimedia Adobe Flash Pembelajaran Biologi melalui Project Based Learning untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa pada Konsep Ekosistem. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi. 5(3), 181-196.

Yamasari, Y. 2010. Pengembangan Media Pembelajaran Matematika berbasis ICT yang berkualitas. Seminar Nasional Pascasarjana X–ITS. Surabaya.


Article Metrics

Abstract view : 87 times | PDF view : 12 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Fatmawati Fatmawati, Yusminah Hala, Muhammad Arsyad

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Diterbitkan oleh

Program Study Pendidikan Biologi

Program Pasca Sarjana UNM

Address : Jl. Bonto Langkasa, Gedung AD PPs UNM, Makassar 90222

Email : ujb@unm.ac.id

p-ISSN : 2581-1959

e-ISSN : 2581-1967

Terindeks Oleh


 Hasil gambar untuk google scholars icon

Creative Commons License