Culinary Business Management Based on Local Wisdom (Case Study On The Three Mango Tuna Shredded Fish Business)

Rahmawati Rahmawati(1*), Muhammad Rakib(2), Agus Syam(3),

(1) Faculty of Economics and Business, Universitas Negeri Makassar, Indonesia
(2) Faculty of Economics and Business, Universitas Negeri Makassar, Indonesia
(3) Faculty of Economics and Business, Universitas Negeri Makassar, Indonesia
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pdr.v7i1.53909

Abstract


This research aims to reveal problems regarding the management of culinary businesses based on local wisdom (Case Study Of the Triple Mango Tuna Fish Floss Business). This research is a type of qualitative descriptive research, that provides an overview and description of the business managamenet implemented by the triple mango tuna fish floss business. Data collection techniques in this research were carried out by means of documentation, observation and interviews. The results of the analysis in the research show that appropriate business management that can be applied to the tuna floss business to support aggressive management is to use management that is oriented towards business development.


Keywords


Culinary; Business Management; Local Wisdom

Full Text:

PDF

References


Abdullah, N., Rakib, M., Hasan, M., Nurdiana, N., & Supatminingsih, T. (2022). Kelayakan Ekonomi dan Strategi Pengembangan Usaha Pertanian Perkotaan KWT Anggrek di Kota Makassar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(4), 1411–1420.

Amaliah, D. (2016). Pengembangan Muatan Lokal Sebagai Salah Satu Strategi Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (Mea). Jurnal Pendidikan Ekonomi Indonesia, 1, 419–613.

Anita, A. S. (2020). Strategi Pengembangan Usaha Rumah Tangga Abon Ikan Tuna (Thunnus Sp.)“Bunda.” Ziraa’ah Majalah Ilmiah Pertanian, 45(3), 306–317.

Ariasmara, S., Muhammad, A., & Tando, C. E. (2022). Peran Kegiatan Kerja Dalam Meningkatkan Jiwa Kewirausahaan Bagi Narapidana di Lapas Kelas IIA Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 3372–3376.

Bustari, H. (2014). Peranan Teknologi Pengolahan Hasil Perikanan Dalam Pengembangan Industri Perikanan Di Indonesia.

Ezizwita, E., & Sukma, T. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Bisnis Kuliner Dan Strategi Beradaptasi di Era New Normal. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Dharma Andalas, 23(1), 51–63.

Fadhilah, A. (2013). Kearifan lokal dalam membentuk budaya pangan lokal komunitas molamahu pulubala Gorontalo.

Fatimah, I., Syam, A., Rakib, M., Rahmatullah, R., & Hasan, M. (2020). Pengaruh Literasi Kewirausahaan dan Peran Orang Tua Terhadap Kesiapan Berwirausaha Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Makassar. Indonesian Journal of Social and Educational Studies, 1(1), 83–93.

Hariyanti, D., Asrida, W., Musaid, S. A., & Hariyati, T. R. (2021). Pentingnya Pencatatan Keuangan Dan Pencantuman Label Halal Produk Pada Home Industry Abon Ikan Tuna Segar G&R Masohi Shop Di Kelurahan Lesane Kecamatan Kota Masohi Kabupaten Maluku Tengah. Literasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Inovasi, 1(2), 63–72.

Hilman, I. (2018). Penetapan Desa Wirausaha dan Strategi Pengembangannya. JIMFE (Jurnal Ilmiah Manajemen Fakultas Ekonomi), 3(2), 28–36.

Jakiyudin, A. H., Yusuf, M., Iribaram, S., Nawir, M. S., & Muhandy, R. S. (2023). Pemberdayaan Mama-Mama Melalui Produk Abon Ikan Lilinta (ABOLI) Berbasis Industri Rumahan Di Kampung Lilinta, Distrik Misool Barat, Kabupaten Raja Ampat. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 8(2), 275–284.

Kusuma, K. A. (2016). Mengembangkan Indikator Ekonomi Islam Melalui Zakat: Sebuah Kerangka untuk Mengukur Kesejahteraan Masyarakat/Negara Muslim.

Miranti, M. G., Astuti, N., & Handajani, S. (2018). Pembuatan kue kering berbasis kearifan lokal di Kecamaan Brondong-Lamongan (Kajian respon pelatihan). Jurnal ABDI: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 102–107.

Ningrum, K. K., & Roostika, R. (2021). The influence of social media marketing activities on consumer engagement and brand knowledge in the culinary business in Indonesia. International Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478), 10(5), 34–45.

Nugroho, R. H., & Andarini, S. (2020). Strategi pemberdayaan UMKM di pedesaan berbasis kearifan lokal di era industri 4.0 menuju era society 5.0. Jurnal Bisnis Indonesia, 1(01).

Rakib, M. (2016). Model Komunikasi Wirausaha, Pembelajaran Wirausaha, Sikap Kewirausahaan, dan Kinerja Usaha Kecil. Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(2).

Rakib, M., Yunus, M., & Amin, M. (2018). Creative industry development based on entrepreneurship training in developing local economy in parepare city. OIKOS Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 2(1), 32–46.

Rauf, R., Tawe, A., & Rakib, M. (2017). The Work Performance Analysis of Sea Fishing in Kolaka Regency. International Review of Management and Marketing, 7(1), 433–441.

Samodro, S. (2018). Upaya meningkatkan daya saing ekspor produk UMKM makanan dan minuman melalui pengembangan usaha dengan berbasis pada kearifan lokal di Indonesia. Prosiding Sembadha, 1, 130–137.

Solikahan, E. Z., Zainuddin, A., & Handayani, T. (2018). Empowerment of Tuna Fish Abon Entrepreneurs Group in Tanjung Kramat. Agrokreatif: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 104–108.

Suryani, W., & Claudya, M. (2021). Competitive advantage: Empirical evidence from the small business of culinary. Jurnal Inovasi Ekonomi, 6(01), 1–8.

Syamsuri, S., Hafsah, H., & Alang, H. (2022). Peluang Wirausaha Diversifikasi Olahan Pangan Tradisional Berbasis Kearifan Lokal Oleh Suku Mandar di Kabupaten Polewali Mandar, Sulawesi Barat, Indonesia. Agro Bali: Agricultural Journal, 5(2), 313–321.

Talib, A. (2018). Peluang dan tantangan industri teknologi pengolahan hasil perikanan dalam mendukung terwujudnya lumbung ikan nasional (LIN) di Maluku Utara. Agrikan: Jurnal Agribisnis Perikanan, 11(1), 19–27.


Article Metrics

Abstract view : 87 times | PDF view : 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Rahmawati Rahmawati, Muhammad Rakib, Agus Syam