Influence of Competence and Customer Service Motivation on the Performance of the Bank Syariah Mandiri Remittance Business Unit

Widhi Wicaksono(1*),

(1) Universitas Pamulang
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pdr.v3i1.13276

Abstract


Customer service plays an important role as the frontline in achieving the remittance business unit target. Bank Syariah Mandiri must be able to guarantee that customer service has adequate competence and high motivation in serving customers. This study aims to analyze the effect of competence and motivation of customer service on the performance of the remittance business unit. The object of research is 124 customer service in the region II Bank Syariah Mandiri. The method used in this study is Ordinary Least Square (OLS) on the SPSS 21 program. The results of this study indicate that the variable of competence and customer service motivation has a positive and significant impact on the performance of the remittance business unit.


Keywords


Competence; motivation, performance; customer service; ordinary least square (OLS), remittance.

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z. (2009). Dasar-dasar Manajemen Bank Syariah. In Pustaka Alvabet.

Artini, Y. D. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia (MSDM) Berbasis Kompetensi sebagai Strategi Membangun Organisasi Kompetitif. EFISIENSI - KAJIAN ILMU ADMINISTRASI. https://doi.org/10.21831/efisiensi.v11i2.3989

Astuti, A., Saleh, S., Baharuddin, A., & Salam, R. (2016). Studi Motivasi Kerja Pegawai pada PT. Bank Sulselbar Cabang Utama Makassar. JURNAL ILMU ADMINISTRASI PERKANTORAN (JIAP), 79–88.

Busro, M. D. (2019). Teori-teori Manajemen Sumber Daya Manusia. In Teori-teori Manajemen Sumber Daya Manusia.

Danupranata, G. (2013). Buku Ajar Manajemen Perbankan Syariah. In Salemba Empat.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 :Update PLS Regresi. Semarang. https://doi.org/10.2307/1579941

Handoko, T. H. (2011). Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia. Pengantar Manajemen.

Harin Ihtian. (2014). Pengaruh Motivasi kerja, lingkungan kerja, dan budaya organisasi terhadap kinerja karyawan dan dampaknya pada kinerja Bank Aceh Syariah di Kota Banda Aceh. Jurnal Magister Manajemen.

Hasanah, D. S., Nanang Fattah, & Eka Prihatin. (2010). Pengaruh Pendidikan Latihan (DIKLAT) Kepemimpinan Guru dan Iklim Kerja Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar SE Kecamatan Babakancikao Kabupaten Purwakarta. pendidikan.

Horne, J.C. dan Wachowicz, J. M. (2007). Prinsip-Prinsip Manajemen Keuangan. In Prinsip-Prinsip Manajemen Keuangan. https://doi.org/10.4324/9781315641348

Khusairi, H. (2015). Hukum Perbankan Syariah. Al-Qisthu: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Hukum. https://doi.org/10.32694/010120

Kuniati. (2013). Analisis Perbandingan Kinerja Bank Syariah dan Bank Konvensional. Junal Ekonomi dan Kewirausahaan.

Kusumo, Y. A. (2008). Analisis Kinerja Keuangan Bank Syariah Mandiri Periode 2002 – 2007 (dengan Pendekatan PBI No. 9/1/PBI/2007). La_Riba. https://doi.org/10.20885/lariba.vol2.iss1.art8

Mukhlis, I. (2012). Kinerja Keuangan Bank Dan Stabilitas Makroekonomi Terhadap Profitabilitas Bank Syariah Di Indonesia. Jurnal Keuangan dan Perbankan.

Nasrullah, M., Salam, R., Pratiwi, D., & Niswaty, R. (2017). Motivasi Kerja Pegawai Di Kantor Keyahbandaran Utama Makassar. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 18(2), 206–211.

Niswaty, R., Rusbiati, S., Jamaluddin, J., & Salam, R. (2017). The Influence of Teacher’s Reinforcement for Students Motivation. International Conference on Education, Science, Art and Technology, 148–152.

Pakpahan, E. S. (2014). Pengaruh Pendidikan Dan Pelatihan Terhadap Kinerja Pegawai (Studi Pada Badan Kepegawaian Daerah Kota Malang). Jurnal Administrasi Publik Mahasiswa Universitas Brawijaya.

Rahmisyari, R. (2017). Pengaruh Kompetensi dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai. Jurnal Manajemen dan Bisnis Indonesia. https://doi.org/10.31843/jmbi.v5i1.139

Saggaf, M. S., Nasriyah, N., Salam, R., & Wirawan, H. (2018). The Influence of Teacher’s Pedagogic Competence on Learning Motivation of Student of Office Administration Expertise Package.

Salam, R., Akib, H., & Daraba, D. (2018). Utilization of Learning Media In Motivating Student Learning.

Sedarmayanti. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. In Manajemen Sumber Daya Manusia.

Siringoringo, R. (2012). Perbankan Di Indonesia. Buletin Ekonomi Moneter Dan Perbankan.

Sonny, H. (2012). Analisis Pengaruh Pengembangan SDM Terhadap Kinerja Pegawai Pada Badan Kepegawaian Daerah Kabupaten Karawang. Jurnal Manajemen.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development/R&D). In Bandung: Alfabeta. https://doi.org/10.1016/j.drudis.2010.11.005

Sunarsi, D. (2016). Pengaruh Minat, Motivasi Dan Kecerdasan Kognitif Terhadap Prestasi Belajar (Studi Kasus Pada Mahasiswa Program Studi S-1 Manajemen. Fakultas Ekonomi. Universitas Pamulang. Thn. Akademik 2015-2016). Proceedings, 1(1).

Sunarsi, D. (2017). Pengaruh Disiplin, Motivasi, Dan Kompetensi Terhadap Prestasi Belajar (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Pamulang, Tangerang Selatan Tahun Akademik 2016-2017). Jurnal Mandiri: Ilmu Pengetahuan, Seni, dan Teknologi, 1(2), 207–226.

Sunarsi, D. (2018a). Analisis Motivasi Kerja Tenaga Pendidik Sukarela Pada Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Bimasda Kota Tangerang Selatan. Kreatif: Jurnal Ilmiah Prodi Manajemen Universitas Pamulang, 6(2), 53–65.

Sunarsi, D. (2018b). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Motivasi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pendidik Yayasan Marvin. Inovasi, 5(1), 1–18.

Sunarsi, D. (2018c). Pengaruh Motivasi Dan Disiplin Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan Pada PT. Nadi Suwarna Bumi. Jurnal Semarak, 1(1).

Syukron, A. (2013). Dinamika Perkembangan Perbankan Syariah Di Indonesia. Jurnal Ekonomi dan Hukum Islam.

Triwahyuningtyas, E., & Ismail. (2017). Analisis Kinerja Keuangan Bank Umum Syariah Dan Faktor Yang Mempengaruhinya. e-Jurnal Manajemen Kinerja. https://doi.org/2407-7305

Wirawan. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia Indonesia. In Depok.

Yulianti, R. T. (2009). Manajemen Risiko Perbankan Syari’ah. La_Riba. https://doi.org/10.20885/lariba.vol3.iss2.art2

Zulian, Y. (2001). Manajemen Kualitas Produk dan Jasa. In Ekonomi dan Bisnis.


Article Metrics

Abstract view : 283 times | PDF view : 42 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Widhi Wicaksono